مهندسی بهداشت محیط

ساخت وبلاگ

بيماري وبا :

بيماري اسهالي حادي است كه توسط ميكروب ويبريوكلرا ايجاد مي‌شود ـ اين بيماري به طور ناگهاني با اسهال شديد و آبكي تظاهر مي كند و در صورت عدم درمان صحيح و سريع به علت از دست دادن آب و الكتروليت باعث كم آبي بدن شده و اين امر منجر به مرگ وي مي شود.

وبا بيماري اسهالي حادي است كه توسط ميكروب ويبريوكلرا ايجاد مي‌شود.

اين بيماري به طور ناگهاني با اسهال شديد و آبكي تظاهر مي كند و در صورت عدم درمان صحيح و سريع به علت از دست دادن آب و الكتروليت باعث كم آبي بدن شده و اين امر منجر به مرگ وي مي شود.

نگاهي به تاريخچه همه گيري هاي وبا در دنيا :

از سال ۱۸۰۰، وبا در دنيا از طريق ۷ موج بزرگ ( پاندمي ) پخش گرديده است كه  هفتمين و آخرين پاندمي در سال ۱۹۶۱ در اندونزي شروع شد و تاكنون حدود ۱۰۰ كشور را درگير نموده است.

  سال 1971 در 25 كشور آفريقايي : بيش از ۷۲۰۰۰ مورد بيماري و ۱۱۰۰۰ مورد مرگ

سال 1991 مجددا"در كشورهاي  آفريقايي  : بيش از ۱۰۰۰۰۰ مورد بيماري و ۱۰۰۰۰ مورد مرگ

سال ۱۹۹۱ به آمريكاي لاتين هم رسيد و منجر به يك اپيدمي انفجاري در آمريكاي مركزي، جنوبي و مكزيك شد. حدود ۴۰۰۰۰۰ مورد بيمار در سال اول طغيان بيماري گزارش شد و در جوامعي كه براي بار اول با آن موجه مي‌شدند و آمادگي كافي نداشتند منجر به ۳۰% مرگ و مير شد.

نگاهي به وضعيت كنوني وبا در جهان :

ساليانه حدود 100 تا 150هزار مورد ابتلا به بيماری وبا به سازمان جهانی بهداشت گزارش می‌شود كه بيشترين آن ازآفريقا ، آسيا و آمريكای جنوبی است . بنابر برآورد اين سازمان، تنها حدود 5 درصد از موارد، ثبت و گزارش می‌شود.

علت عدم گزارش صحيح ، نداشتن نظام مراقبت ،  ناتوانی در تشخيص موارد ابتلا و ترس از برقراری محدوديت‌ها و موانع در تجارت و مسافرت‌های بين‌المللی می باشد که این موضوع در خصوص برخی كشورهای همجوار ایران دیده می‌شود، طوری كه كشور پاكستان در طی  پنج سال گذشته هیچ موردی از ابتلا به وبا را به سازمان جهانی بهداشت گزارش نكرده است.

نگاهي به خصوصيات ميكروبي بيماري وبا :

ويبريوكلرا در آب های تميز حدود يک هفته زنده مي ماند .در آب‌های حاوی مواد آلی يا آلوده حدود يک ماه و در آب‌های شور درياها تا چند سال زنده می‌ماند .

زمانی که حرارت محيط ) دماي بالاي 20 درجه سانتيگراد ) ، ميزان شوری آب و مواد غذايی لازم برای رشد ميکروب مناسب باشند، ويبريو کلرا سريع رشد و تکثير پيدا کرده و به حد بيماری‌زايی می رسد. همين امر توجيه کننده حفظ چرخش بيماری در طی فصل سرما و بروز مجدد آن در فصل گرماست.

نكته مهم در انتقال بيماري وبا  توانايی زنده ماندن ويبريو کلرا در محيط يخچال و حتی داخل يخ است که اگر آب آلوده ، برای توليد يخ استفاده شده باشد، می تواند سبب ابتلای مصرف کنندگان به وبا شود  .

هر چند ميکروب وبا نسبت به خشکی يا حرارت حساس است و از بين می رود، اما می‌تواند در سطح مواد غذايی مانند سبزيجات ت  4 روز زنده بماند

ميکروب وبا نسبت به اسيد معده حساس است و معمولا در معده از بين می رود، مگر اين که آب يا غذای خورده شده بسيار آلوده باشد، يا اين که فرد داروهايی برای کاهش اسيديته معده مصرف كند.

بنابراین افرادي كه از داروهاي آنتي اسيد استفاده مي نمايند بيشتر از ديگران در معرض ابتلاء به وبا هستند

ويبريو کلرا در روده باريک تکثير می يابد و با توليد سم توکسين سبب می‌شود که مقادير فراوانی آب و املاح از جريان خون به داخل روده سرازير شده و به صورت اسهال دفع شوند. به علت اين که ميکروب سبب آسيب و زخمی شدن جدار روده نمی شود، معمولأ تب ايجاد نشده و اسهال خونی هم ديده نمی‌شود.

مخزن اصلي وبا آبهاي سطحي است و راه سرايت شايع در اپيدميها ، آب آلوده و غذاي آلوده است .

هرچند انسان‌ها به طور اتفاقي با مصرف آبهاي آلوده ، آلوده مي‌شوند ولي نقش اصلي را در چرخه گسترش اين بيماري ايفا مي‌كنند زيرا خوردن آب يا غذاهاي آلوده به مدفوع آدمي‌ شايع‌ترين راه ابتلا به اين بيماري است.

به دلايل ناشناخته، افراد با گروه خوني O بيشترين خطر ابتلا و گروه خوني  ABكمترين شانس ابتلا به اين بيماري را دارند. امكان شيوع در مردان بيشتر از زنان است .

ميكروب بيماري وبا اواخر تابستان تا اواسط مهر با خنك شدن  هوا فعال‌تر مي‌شود و تا آن زمان نمي توان گفت بيماري مهار شده است. در نواحي اندميك بيماري در فصول تابستان و پاييز شايعتر است.

وبا در مناطق اندميك عمدتاً بيماري اطفال است اما هنگامي  كه بيماري وارد جمعيتي مي شود بالغين و كودكان را به طور  مساوي گرفتار مي كند.

نگاهي به راههاي پيشگيري از وبا :

-  شستشوي مستمر دست ها با آب و صابون بعد از هر فعاليت با رعايت اين نكته كه حداقل 30 ثانيه دست با كف صابون آغشته باشد .

-  استفاده آب آشاميدني سالم ( شبكه هاي آبرساني كلرينه شده ) و در صورت عدم دسترسي به اين شبكه ها استفاده از آب هاي بطري شده

در صورت عدم دسترسي به منابع آب سالم جوشاندن آب به مدت يك دقيقه در سطح دريا با توجه به این نكته مهم که مدت زمان جوشاندن آب به ازاي هر هزار متر از سطح دريا يك دقيقه بايد افزايش يابد .

نکته :  در صورت عدم دسترسي به منابع آب كلرينه ( آب چشمه ) با افزودن مقداري آب ليمو به آب آشاميدني غير كلرينه مي توان با ايجاد محيط اسيدي با ميكروب وبا مقابله نمود .

-  كنترل تماس ها و مراقبت كامل از بيماران مبتلا به وبا  :

فردي كه به اين بيماري مبتلا مي‌شود ممكن است تا مدت 5 روز بدون هيچ‌گونه علامتي ناقل اين ميكروب باشد و علائم بيماري پس از پنج روز مشخص شود. همچنين اين ميكروب دو هفته پس از بهبودي امكان دارد در مدفوع شخص باقي بماند و فرد مورد نظر ناقل بيماري باشد. با وجود اين كه خود بهبود يافته است.

همچنين اين ميكروب در عرق بدن تا سه هفته مي‌تواند زنده بماند، پس حداقل تا يكماه بايد مراقبتهاي ويژه از فرد بيمار صورت بگيرد.

 -  پاكسازي  -  انگل زدايي  -  ضدعفوني و شستشوي  ميوه و سبزيجات

-  ترجيحا" استفاده از ميوه جاتي كه قابل پوست گرفتن هستند  .

- عدم استفاده از مواد غذايي (خصوصا" غذاهاي دريايي  ) خام و خوب پخته نشده

-   محدود كردن  مسافرت ها خصوصا" به مكان هاي مشكوك به وبا

-  پرهيز از تهيه خوراكي هاي غير بسته بندي از مكان هاي عمومي

-  عدم خريد  خوراكي ها از دستفروشان مواد غذايي

-  عدم استفاده از آب مخازن آب آشاميدني نصب شده در معابر عمومي كه براي سرد كردن آب آنها مستقيما" از قالب هاي يخ استفاده مي شود

 

انتظارات سيستم از همكاران بهداشت محيط و حرفه اي در مقابله با شيوع بيماري وبا :

1 -  افزايش تعداد نمونه برداري هاي باكتريولوژيكي و كلرسنجي شبكه هاي آب لوله كشي شهري و روستايي به ميزان یک و نیم برابر وضعيت معمول

2 -  آموزش در جهت افزايش ميزان كلر تزريقي به شبكه هاي لوله كشي بطوريكه ميزان كلر باقيمانده در حد 5/0 تا 1 ميلي گرم در ليتر قرار گيرد.

3 -  گزارش سريع موارد نامطلوب ميزان كلر باقيمانده شبكه هاي لوله كشي به مركز بهداشت شهرستان جهت پيگيري هاي بعدي

4 -  بازديد از منابع و مخازن و تاسيسات پمپاژ و يا كلرزني  شبكه هاي شهري و روستايي

5 -  آموزش جوشاندن آب و استفاده از محلول كلر مادر  به خانوارهاي روستايي و  خانوارهاي ساكن در حاشيه شهر كه از شبكه آب لوله كشي برخوردار نمي باشند .

6 -  كنترل منابع آب شرب غير مطمئن از طريق نظارت و بازديد  مستمر و گزارش نتايج به مسئولين ذيربط

7 -  جلب مشاركت مردم در راستاي تامين و يا سالمسازي آب آشاميدني روستاهاي فاقد لوله كشي از طريق آموزش

8 -  كنترل توليد و توزيع يخ : 

                                            عرضه يخ لفافه دار

                                            نگهداري و عرضه يخ درشرايط بهداشتي

                                            نمونه برداري مستمر از يخ هاي عرضه شده

9 -  آموزش متوليان در جمع آوري مخازن آب سرد اماكن عمومي كه با يخ سرد مي شوند

10 -  نظارت بر وضعيت بهداشتي استخرهاي شنا به صورت نمونه برداری میکروبی مستمر و کلرسنجی آب استخر ( حد مطلوب کلر باقیمانده در استخرهای شنا 1 تا 3/5 میلی گرم در لیتر می باشد )        

                        

11 -  تشديد نظارت بر مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي به شرح  بازديد مستمر و اجراي ماده 13 ،  نمونه برداري از مواد  غذايي خصوصا" آبميوه هاي دست ساز و  سالاد و سبزيجات ، اعمال ممنوعيت آب ميوه دست ساز مثل آب هويج و همچنین اعمال ممنوعيت عرضه سالاد كلم و كاهو و  سبزيجات خام                   

                                 

12 -  ساير اقدامات بهداشت محيط شامل : نظارت بر مديريت دفع پسماندها ،  نظارت بر دفع صحيح فضولات دامي ، مبارزه با حشرات ،  ناقلين و جوندگان و نظارت بر تدفين اجساد می باشد .

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 899 تاريخ : يکشنبه 23 تير 1392 ساعت: 17:15

بسته به شرایط آب و هوایی غلظت فلوئور مجاز در آب 0.6-1.2Mg/L می باشد
وحداکثر غلظت مجاز آلایندگی فلوئور 4
Mg/L می باشد .
معروفترین ترکیبات فلوئور

1.سدیم فلوراید  (NaF یا هیدروفلو سیلیسیلیک)
این ترکیب به دلیل سرعت حل شدن زیاد در آب، پرکاربردترین ترکیب فلوئور می باشد با
این حال گرانترین ترکیب فلوئور می باشد.
 

2. سدیم سیکلوفلوراید (
Na2SiF6   یا هگزافلوئوسیلیسیلیک)

ترکیبی ارزان سفید و بی بو می باشد

3.اسید فلوئو سیلیسییلیک
  ( H2SiF6 یا اسید سیلیکو فلوئوریک)
ترکیبی خورنده، بخار مانند ،شفا ف یا
Transparentو باعث حساسیت روی پوست        
می
  شود .دارای خلوص 22-30 می باشد

 کودکانی که  5Mg/Lفلوئور دریافت می کنند در آنها خرابی واز دست دادن دندان مشاهده    
می شود
 حذف فلوئور توسط آلومینای فعال یا ذغال استخوان Bone Char
انجام می شود که احیای این
رزین توسط غلظت یک در صد سود سوز آور انجام می گیرد.
کمبود میزان فلوئور در آب آشامیدنی باعث کاهش مقاومت مینای دندان در مقابل خرابی
خصوصأ در کودکان می شود . غلظت بیش از 4
Mg/L
فلوئور باعث فلوروزیس دندان و
اگزوستوز
  استخوانی می گردد .[1]


نکاتی در زمینه فلوئور زنی و فلوئور زدایی:
  روش Nalgonda: ترکیب آهک و سولفات آلومینیوم برای کاهش فلوئور به غلظت کمتراز 1.5Mg/L
 تمام روشهای حذف فلوئور به جز آلومینای فعال محدودیت دارند .
میکا
Sio2
یک مداخله گر در جریان حذف فلوئور می باشد .
  بهترین Ph
برای حذف فلوئور 5-7 می باشد
  برای فلوئور زنی آب باید سختی گیری شده باشد و یا برای غلبه بر این مسئله از 
پلی فسفات ها
  استفاده نمود 

 

http://www.environmentalhealth.ir 

                            

سایت بهداشت محیط

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 843 تاريخ : يکشنبه 23 تير 1392 ساعت: 17:09

بیمارستان نهادی است بسیار ضروری که برای تداوم حیات و حفظ جان انسانهاو بازگشت به تندرستی به تدریج در زندگی انسانها پدیدار گشته و همراه باتکامل علوم و فنون و مهارتها ، پس از گذشت سالیان دراز به شکل امروزی درآمده است. که در جوامع مختلف نیز با توجه به وضعیت اقتصادی آن جامعه و انتظارات گیرندگان خدمات ، شاهد تفاوت های فراوانی در بین بیمارستانها می باشیم و نکته قابل توجه اینکه در هر بیمارستانی در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی ، انواع عفونتهای نازوکومیال noso comial ( در زبان یونانی noso به معنای » بیماری « وcomeion به معنای »مراقبت « است ) شیوع پیدا می کنند . بنا به تحقیقات بعمل آمده در آمریکا ،‌ حدود5% بیماران بستری شده در بیمارستانها به عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند که این امر بطور متوسط مدت زمان بستری آنها را 7-5 روز افزایش می دهد که در نتیجه حدود 750دلار هزینه درمان افزایش می یابد . این در حالی است که جهت کنترل عفونتهای بیمارستانی فقط به 5% این هزینه نیاز است . ازاین جا به صرفه بودن اقدامات کنترل عفونت بیمارستان مشخص می شود.

بهداشت محیط بیمارستان شامل کلیه اقداماتی است که از انتقال عوامل بیماریزای محیط خارج به داخل بیمارستان و بالعکس جلوگیری می کند . در این راستا عوامل محیطی همچون آب ، فاضلاب ، ‌زباله ،‌هوا، غذا و ... باید به نحوی کنترل شوند تا علاوه بر ایجاد محیطی سالم و بهداشتی ،‌ به بهبود بیماران نیز کمک نماید.
با توجه به تعریف بهداشت محیط و مسئولیت فردی در برابر سلامت افراد جامعه ، ‌رعایت مسائل بهداشتی در محیط کار بیمارستانی از اهمیت ویژه ای برخوردار می گردد.از این رو بهداشت محیط بیمارستانها رابطه مستقیمی با میزان شیوع عفونتهای بیمارستانی داشته که رعایت این امر به عهده بخش خدمات و نیز پرسنل شاغل می باشد.
با توجه به واگذاری خدمات به بخش خصوصی و پایین بودن سطح آگاهی افراد به کار گمارده شده نسبت به خطرات کاری موجود در راستای کاهش عفونتهای بیمارستانی آموزش از جایگاه ویژه ای برخوردار می گردد.
چکیده :
همانطور که کار برای سلامت و احساس راحتی افراد مفید است تحت شرایطی نیز می تواند برای سلامتی اثرات سوء داشته باشد از آنجایی که افراد شاغل در بخشهای درمانی بیش از سایرین در معرض بیماری ها قرار دارند لذا در صورت عدم رعایت بهداشت محیط در بیمارستان، بیشتر از دیگران آسیب دیده و یابیمار می شوند و از طرف دیگر وضعیت سلامتی شخص نیز بر کیفیت وکمیت کارتاثیر می گذارد.مبتلایان به بیماری های واگیر در صورت عدم رعایت مسائل بهداشتی ، علاوه بر به خطر انداختن جان خود، سایر همکاران یا افراد جامعه را نیز در معرض خطر قرار می دهند.افرادی که می خواهند در محیطهای در معرض خطر مانند بیمارستانها ،کیلینیکهای تزریقات و پانسمان ، مشغول به کار شوند ( به خصوص افرادی که نظافت آن محیط ها را به عهده دارند ) بایستی از نظر آگاهی و توانایی عملی به حدی برسند که نه تنها خود بیمار نشوند بلکه بتوانند بانظافت صحیح ورعایت کلیه مسائل مربوط از سرایت بیمار ها جلوگیری نمایند . چرا که بدیهی است بازده و کارآیی یک فرد سالم بیش از فرد ناسالم می باشد.
تاریخچه :
انسان از ابتدا برای زدودن پلیدی ها از تن ، جامه ،‌ مسکن ، اشیا و ادوات خود از آب استفاده می نمود . چون برطرف نمودن انواع چرکها به وسیله شستشوی ساده با آب میسر نبود لذامجبور شد از موادکمکی نظیر خاک ، گیاهان ، خاک رس و سدر و گل سرشوی و چوبک برای زدودن چربیها و شستشوی البسه استفاده نمایند . ضمنا مشاهده شده بود که خاکستر بسیاری از گیاهان خاصیت پاک کنندگی بیشتری در زدودن چربی ها دارند . این مشاهدات انسان را بر آن داشت که دست به تجربه بزند و چربی ها را با خاکستر گیاهان مخلوط کرده ، از اختلاط آنها پاک کننده هایی به دست آورد که مدتها بعد صابون نامیده شد که قدمت آن به هزاران سال قبل برمی گردد . کشف دستگاههای صابون سازی که قدمت آن به دو هزار سال می رسد موید این نظر است .در طول سالهای گذسته از اواسط قرن نونزدهم استعمال مواد شیمیایی در مقابل عفونتها و انتشار بیماری های مسری جنبش حقیقی به خود گرفت و از این زمان بود که ارتباط بین عفونت و شیوع بیماری ها مسلم گردید. کلر که ابتدا به عنوان از بین برنده بو استعمال می شداز سال 1843 بنا بر توصیه هلمز به عنوان ماده گند زدا در زایشگاه پیشنهاد گردید . روند استفاده از موادضدعفونی کننده و گندزدا به طور وسیع ادامه پیدا نمود به گونه ای که در سال 1981 استاندارد فرانسه به شماره 150-72 تحت عنوان اندازه گیری قدرت باکتری کشی مواد ضدعفونی کننده ارائه گردید و در خرداد ماه 1368 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با الهام از این استاندارد نشریه شماره : 2842 چاپ اول خود را منتشر کرد .

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1025 تاريخ : شنبه 22 تير 1392 ساعت: 11:38

  • نشانگرهای لیزری فاقد برچسب هشدار و فاقد مشخصات لیزر و سازنده آن نباید مورد استفاده قرار گیرند. این لیزرها استاندارد نیستند.
  • نشانگرهای لیزری که کلاس B3 یا 4 می باشند خطرناک می باشند.
  • نگاه کردن به باریکه یا پرتو مستقیم نشانگر لیزری یا تاباندن آن به چشم افراد خطرناک است.
  • هرگز نباید باریکه لیزر را به چشم کسی تاباند.
  • هرگز نباید به انعکاسات نور نشانگر لیزری در آینه نگاه کرد.
  • هرگز نباید با وسایلی نظیر ذره بین یا دوربین دو چشمی به نور نشانگر لیزری نگاه کرد.
  • هرگز نباید نور نشانگر لیزری را به سمت اتومبیل های سرنشین دار ارسال کرد . این نور در صورت برخورد به چشم راننده می تواند سبب شود که راننده به طور لحظه ای جایی را نبیند و تصادف روی دهد.
  • هرگز نباید نشانگر لیزری را در دسترس کودکان قرار داد زیرا ممکن است به دلیل نا آگاهی از خطرات آن نور لیزر را به چشم خود یا دیگران بتابانند و سبب آسیب دیدن چشم خود یا سایرین شوند.
  • کودکان نبایدبدون نظارت بزرگسالان مطلع از نشانگر لیزری استفاده کنند.
  • در صورت عدم استفاده از نشانگر لیزری یا هنگام لیزری یا هنگام نگهداری آن در خانه بهتر است باتری آن خارج شود تا اطفال با یافتن آن نتوانند از آن استفاده کنند.
  • نور لیزر به علت موازی بودن روی شبکیه چشم متمرکز می شود.
  • نقطه ای از شبکیه که محل تمرکز باریکه ی لیزر است می تواند آسیب بببیند.
  • نور نشانگر لیزری برای پوست خطری ندارد.
  • تمام نکات ایمنی مربوط به نشانگرهای لیزری باید در مورد اسباب بازی های لیزری که باریکه ی لیزر را به محیط ارسال می کنند نیز رعایت شود.           
مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 756 تاريخ : شنبه 22 تير 1392 ساعت: 11:28

نيترات (NO3) يکي از آنيون ها ي معدني است که در نتيجه اکسيد اسيون نيتروژن عنصري حاصل مي شود .اين ماده يکي از عنا صر بسيار ضروري براي سنتز پروتئين در گيا هان است ونقش مهمي در چرخه نيتروژن دارا مي باشد . نيترات از طريق اکسيداسيون طبيعي توليد وبنا براين در تمام محيط زيست يافت مي شود.

فاضلاب هاي شهري ، صنعتي ، مواد دفعي حيواني وگياهي در شهرهاي بزرگ که داراي نيتروژن آلي هستند به خاک دفع مي شوند . دراثر فعاليت ميکروار گا نيزم هاي خاک ، نيتروژن آلي به يون آمونيوم ( NH4+) تبديل شده که به اين پديده Ammonifcation گفته مي شود . خاک توانائي نگهداري اين ترکيب رادر خود دارد اما به مرور طي پديده ديگري به نام Nitrification بخشي از يون آمونيوم ابتدا به يون نيتريت(NO2-) وسپس به يون نيترات تبديل مي شود . لايه سطحي خاک قادر به حفظ ونگهداري اين دو ترکيب نبوده ودر نتيجه نيتريت ونيترات به آبها ي زير زميني راه مي يابند. از سوي ديگر چرخه نيترات سازي در شهرها يي که دفع نادرست فا ضلاب از طريق چا ه هاي جذبي انجام مي شود همچنان ادامه دارد ومشکل توليد پيوسته نيترات وانتشارآن به آب هاي زيرزميني راسبب مي گردد. از آنجايي که نيترات در آب به صورت محلول وجود دارد، روش هاي معمول تصفيه آب قادر به خذف آن نيستند . ازاين رو نياز به آن دسته ازروش هاي تصفيه پيشرفته مي باشد که قادر به کاهش آلاينده هاي محلول هستند .

 

اثرات غير سرطان زائي

احياي نيترات معدني وآلي پس از ورود به سيستم گردش خون آهن همو گلوبين را اکسيد نموده و از ظرفيت II به ظرفيت III تبديل مي نمايد . متهموگلوبين ظرفيت اکسيژن رساني بسيارکمتري از هموگلوبين دارد ودر نتيجه به بافت ها، اکسيژن کافي نمي رسد و بعداز مدتي رنگ پوست بخصوص در ناحيه دور چشم ودهان، به تيرگي ميگرايد وازاين رو به آن سندرم BIueBaby ميگويند. از ديگر علائم افزايش متهموگلوبين مي توان به سردرد خواب آلودگي واشکال در تنفس اشاره نمود.

اين عارضه اولين نشانه مسموميت با نيترات است ونوزادان زير شش ماه آسيب پذ يرترين گروه سني دراين مورد هستند . زيرا نوزادان برخلاف بزرگسالان علاوه بر PH با لاي معده وزيادي باکتري هاي طبيعي احياء کننده نيترات، فاقد آنزيم برگشت دهنده متهموگلوبين به همو گلوبين هستند.

 

اثرات سرطاني زائي

احتمال اين که نيترات معدني ويا آلي به عنوان يک عامل سرطان زا عمل نمايند ، بستگي به احياي نيترات به نيتريت و واکنش هاي بعدي نيتريت با ساير مولکول ها به خصوص آمين هاي نوع دوم، آميدها وکاربامات ها دارد که منجر به تشکيل ترکيبات نيتروزو اكسيد مي گردد.

بررسي هاي اپيدوميولوژيکي در اكثر نقاط دنيا رابطه مطمئني رادر اين زمينه نشان نداده است . در کشور آلمان تحقيقاتي برروي جمعيت در معرض نيترات بالا در آب آشاميدني انجام گرفت که رابطه معني داري بين غلظت نيترات وافزايش تومورهاي سرطان مغز به دست نيامد. مطا لعات ديگر در دانشگاه نبراسکا نشان داد که رابطه معني داري بين غلظت نيترات آب وافزايش شيوع يک نوع سرطان به ميزان دوبرابر گرديده است.

اين طور به نظر مي رسد که تشکيل تر کيبات نيتروزو اكيسد N-nitroso بستگي به احياي نيترات به نيتريت، وجود پيش سازهاي لازم با غلظت کافي، عدم حضور تر کيباتي که مانع از سنتز ترکيبات نيتروزو اكسيد N-nitrosoمي شوند (مانند ويتامين هاي Eو C ) ودر نهايت وجود منبع خارجي از نيتروزآمين ها دارد.

با توجه به اين که تعداد متغيرها دراين مطا لعات زياد بوده است رابطه منطقي بين افزايش داده هاي موجود براي اظهار نظر قطعي کافي نيستند.

اما ثابت شده است که ترکيبات N-nitroso در حيوانات آزمايشگا هي سرطان زا مي باشند.

واحد محيط زيست شركت ملي گاز ايران

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1247 تاريخ : جمعه 14 تير 1392 ساعت: 2:48

فراوانی ازن در اتمسفر ناشی از تعادل میان واکنش های تولید و تخریب این گاز است . هنگامی که اشعه فرابنفش نور خورشید مولکول های اکسیژن ( O2 ) را به اتم های اکسیژن فعال تبدیل می کند ، این اتم های فعال با سایر مولکول های اکسیژن ترکیب شده و مولکول ازن ( O3 ) تشکیل می شود . واکنش تولید و تجزیه ازن به صورت زیر است :

لایه ازن

هزاران سال است که لایه ازن در حال حفاظت از کره زمین است . همان طور که می دانید اشعه فرابنفش خورشید به 2 قسمت به نام های ( UV_A ) و ( UV_B ) تقسیم می شود . اشعه ( UV_A ) خطر کمتری دارد و مقدار کمی از آن از لایه ازن عبور می کند ، ولی اشعه ( UV_B ) خطرناک تر بوده و لایه ازن بخش زیادی از این اشعه را جذب می کند ولی با تخریب لایه ازن میزان ورود این اشعه به سطح زمین زیاد شده که باعث بروز مشکلات زیادی خواهد شد که در ادامه از نظر خواهد گذشت .

اتمسفر کره زمین از 4 لایه به نام های تروپوسفر ( بیوسفر ) ، استراتوسفر ، مزوسفر ، ترموسفر تشکیل شده است . در اتمسفر کره زمین ازن در 2 قسمت وجود دارد یکی در تروپوسفر که به ازن تروپوسفری معروف است و دیگری در استراتوسفر که به ازن استراتوسفری معروف است . میزان غلظت ازن در لایه استراتوسفر بیشتر می باشد که ئبه آن در اصطلاح لایه ازن گفته می شود ، و ضخامت این لایه در سال های اخیر بسیار کاهش پیدا کرده که به اشتباه به آن سوراخ شدن لایه ازن می گویند !

در واقع لایه ازن سوراخ نشده فقط میزان غلظت ازن در بعضی از نواحی کم شده که به اشتباه به آن سوراخ شدن لایه ازن تلقی می شود .

تمهیداتی درباره لایه ازن

در سپتامبر سال 1987 کنوانسیون مونترال در مورد تخریب لایه ازن تصویب شد . این کنوانسیون به تایید 36 کشور رسید و از ژانویه سال 1989 به اجرا در آمد . هدف اصلی این کنوانسیون کاهش 50% کلروفلوئوروکربن ها ( CFC ) تا سال 1998 بود .

با وجود این کنوانسیون هنوز میزان غلظت کلر در اتمسفر نه تنها کم نشده بلکه اضافه هم شده است . در بهار سال 1989 نمایندگان 80 کشود در هلیسنکی فنلاند ، اطلاعات جدیدی را ارزیابی کردند . نمایندگان در 5 مورد زیر اتفاق نظر داشتند و در نهایت به اعلامیه هلیسنکی معروف شد :

1) همه در سال 1990 در مجمع وین برای حفاظت از لایه ازن و پیروی از موافقت نامه مونترال با هم متحد شوند .

2) توقف تولید و عدم مصرف ( CFC ) ها به عنوان عامل تخریب لایه ازن از سال 2000 .

3) توقف تولید و عدم مصرف هالوژن ها تا حد امکان و ترکیبات شیمیایی نظیر تتراکلریدکربن و متیل کلروفرم ، زیرا این ترکیبات نیز در تخریب لایه ازن موثر هستند .

4) این کشورها متعهد شدند توسعه در زمینه تکنولوژی صنایع شیمیایی از نظر زیست محیطی مورد تایید باشد .

5) از نظر اطلاعات علمی و نتایج تحقیقات با کشورهای پیشرفته ارتباط مفید داشته باشند .

عوامل تخریب لایه ازن

یکی از مهمترین مواد تخریب کننده لایه ازن کلروفلوئوروکربن ها ( CFC ) هستند که تنها شامل کلر ، فلوئورو کربن می باشند . مواد شیمیایی که دارای فلوئوروکربن و هیدروژن ولی فاقد کلر یا برم هستند به آنها هیدروفلوئوروکربن ها (HFC) می گویند . این گروه تاثیری در تخریب لایه ازن ندارند ولی باعث گرم شدن کره زمین می شوند .

هالون هایی که در کپسول های آتش نشانی وجود دارد ، هیدروکربن های هالوژنه اند که به جای یک یا چند اتم هیدروژن ، اتم های برم ، کلروفلوئور دارند و پتانسیل تخریب لایه ازن بسیار بالاست ( منجر به تخریب لایه ازن به مقدار زیادی می شود ) .

اثرات اشعه فرابنفش در سلامت انسان :

هر چقدر میزان اشعه فرابنفش بیشتر شود میزان آثار تخریب آن بیشتر خواهد شد . یافته های علمی دال بر این است که سرطان پوست جزء متدوال ترین بیماری هایی است که ناشی از تابش پرتوهای ( UV_B ) می باشد . بر اساس اطلاعات موجود حتی 10% کاهش لایه ازن منجر به افزایش حدود 26% در ابتلا به سرطان های پوستی خواهد شد .

افزایش اشعه فرابنفش ( UV_B ) موجب افزایش ضایعات چشمی مانند : آب مروارید و تغییر شکل عدسی چشم می گردد . تحقیقات نشان داده است که در صورت قرار گرفتن در معرض میزان زیادی از تشعشعات ( UV_B ) سیستم ایمنی بدن دچار اختلال شده و منجر به افزایش ابتلا به بیماری های مسری و سایر بیماری های دیگر می شود .

همچنین افزایش میزان پرتوهای فرا بنفش موجب تغییر در ترکیبات شیمیایی بافتهای بسیاری از گونه های گیاهی می شود که در نتیجه محصولات کشاورزی کاهش یافته و خساراتی بر جنگل ها وارد می گردد ، و بسیاری از موادی که در ساختمان ها ، رنگ ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد به واسطه پرتوهای فرا بنفش آسیب می بینند .

از CFC ها در چه صنایعی استفاده می شود ؟

1) صنایع عایق سازی اعم از یخچال و یا ساخت ورق های سخت عایق ( به عنوان مواد پف دهنده ) .

2) صنایع برودتی مانند : یخچال های خانگی ، تجاری ، صنعتی و سردخانه های عظیم ، کامیون های یخچال دار ، کولر اتومبیل ها ، و کولر گازی .

3) در ساختمان تجهیزات الکترونیکی مانند : کامپیوتر ، وسایل سمعی و بصری .

4) در افشانه ها و قوطی های محتوی اسپری ، در خوشبو کننده های بدن و هوای محیط ، فیکساتورها ، شیشه شورها ، ورنگ های فوری صنعتی و ساختمانی .

5) در صنایع ابر و اسفنج سازی ( به عنوان مواد پف دهنده ) .

6) جهت زدودن آلیاژها و حذف روغن از روی سطوحی که باید از هرگونه آلودگی ناچیز هم پاک باشد ( به عنوان حلال ) .

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 896 تاريخ : يکشنبه 9 تير 1392 ساعت: 13:26

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 908 تاريخ : يکشنبه 9 تير 1392 ساعت: 13:19

انقلاب صنعتی دلیل اصلی پیدایش آلودگی هوا در سه دهه اخیر به شمار می آید.  قبل از1950  آلودگی هوا ناشی از سوخت ذغال سنگ (برای تولید انرژی) بود.  لندن یکی از مشهورترین شهرهایی بود  که شدیدا با مه صنعتی آلوده می شد . در دسامبر  1952طی  5روز هوای سرد مه آلود سمی لندن ، جان 4000 انسان را گرفت. 

امروزه استفاده از سایر سوختهای فسیلی بجای ذغال سنگ همچون سوختهای بنزینی نوع آلودگی را به  تولید مه دود فتوشیمیایی تغییر داده است.


چگونگی تولید  مه دود فتوشيميايي  Photochemical smog

. در اثر فعالیتهای صنعتی  بشر ترکیبات سمی  جدیدی به عناصر سازنده هوا افزوده شده است. این ترکیبات شیمیایی جدید منجر به  تولید ابر گازی شکل زرد متمایل به قهوه ای را در سطح شهرها می شودکه ما آن را مه دود فتوشیمیایی می نامیم.

رادیکالها اتمهایی یا ملکولهایی با الکترونهای آزاد هستند .آنها از نظر شیمیایی بسیار واکنش پذیر هستند

*- سولفور دی اکسید:  SO2   از اکسیداسیون سوختهای فسیلی(مانند ذغال سنگ  و بنزین) که ترکیبات سولفوری دارند ایجاد می شود.

*- مونوکسید کربن :   CO این ماده نیز از سوختهای ناقص فسیلی ایجاد می شود.

 *-انواع هیدروکربنهای فرار شامل PAHs  ازجمله بنزو پیرین  که ماده سرطانزا است. این مواد همگی از سوخت ناقص بنزین بوحود مي آيد

*-اکسیدهای نیتروژن NOx از احتراق عناصر O2   و N2در سیلندرهای موتور ماشین حاصل می شود

  از ترکیب  اکسیدهای نیتروژن  و هیدرو کربن ها  و اکسیژندر زیر نور خورشید سبب انجام واکنشهای  شیمیایی می شود که منجر به تولید اکسیدانهای بسیار قوی  مانند  ازن O3 و پیروکسی استیل نیترات  PAN می شود.

 شرایط افزاینده مه دود فتوشیمیایی:

1-  ترافیک صبحگاهی منبع اصلی تولیداکسیدهای نیتروژن(NOx) و ترکیبات آلی فرار هستند.پس از کاهش حجم ترافیک در اواسط روز با افزایش تراکم این مواد در اثر  تابش آفتاب این ترکیبات شروع به انجام واکنشهای  تولید و انتشار مواد سمی Peroxyacetyl Nitrates (PAN و ازن می کنند. با غروب آفتاب تولید ازن متوقف می شود .ازن باقیمانده در اتمسفربه مصرف واکنشهای متفاوت دیگری می رسد .

2-    عوامل آب و هوایی موثربر مه دود فتوشیمیایی :

الف-   هر جه مقدار نزولات آسمانی بیشتر باشد می تواند از میزان مه دود بکاهد  و با بارندگی از سطح اتمسفر بشوید.

ب-   وزیدن باد سبب  جابجا یی مه دود فتوشیمیایی با هوای تمیز می شود اما مشکل آلودگی  را به مناطق دورتر می برد

ج- وارونگی و افزایش دمای هوا بشدت مه دود را افزایش میدهد. معمولا در طول روز مناطق نزدیک به سطح زمین گرمتر می شود و هوای گرم باخود ذرات آلاینده را به ارتفاعات بالاتر می برد .اگر هوای سرد فوقانی مانع متصاعد شدن هوای گرم شود , وارونگی هوا ایجاد می شود و الاینده ها در سطح پایین زمین به دام می افتند.وارونگی هوا سبب کاهش انتشار عمودی  آلاينده ها  درسطح اتمسفر می شود و ممکن است از چند روز تا چند هفته  ادامه یابد.

3- شکل زمین  از عوامل مهم تاثیر گذار بر افزایش مه دود فتوشیمیایی است.ساکنین دره ها بشدت از این امر آسیب می پذیرند, زیرا تپه ها و کوههای اطراف دره ها موجب  کاهش جریان هوا افزایش غلظت آلودگی می شود.بعلاوه با افزایش دما, وارونگی در این مناطق شدیدتر خواهد شد.

 

راه حل های موجود:

◊  یکي از راه حل ها این است که سازمانهای بین المللی کشورها را   به رعایت قوانین   عدم تولید گازهای گلخانه ای  در جهان مجبورکنند.

  قرار دادن مبدل- در سیستم اگزوز خودروها که بوسیله اکسید کردن هیدروکربنها به دی اکسید کربن و آب و موادی با شدت کمتر تبدیل اکسیدهای نیتروژن به نیتروژن و اکسیژن آلودگی هوا را کاهش می دهد.

   راه دیگر یافتن سوختهای پاکيزه تر  مانند سوختهای هیدروژنی انرژی خورشیدی  برای ماشینها است اثرات مه دود بر سلامت انسانها

°    ذرات معلق که در مناطق صنعتی و مکانهایی که ترافیک شدید ماشین  وجود دارد ایجاد می شود، در برگیرنده ذرات کربن و هیدروکربن هایی است که از سوخت ناقص سوختهای فسیلی ایجاد می شود.

°    هیدروکربن ها شامل انواعی از(PAH)هستند که مشخص شده افزایش چشمگیری درفراوانی جهش نطفه  اسپرم موشها (که در معرض عوامل طبیعی قرار گرفته اند) ا ایجاد می کند.

°    استنشاق ذرات کوچکتر از 5/2 میکرومتر(  6-10*5/2)سبب رسوب این ذرات در اعماق ششها می شود.قرارگرفتن مداوم در معرض این ذرات کوچک از انبساط و عملکرد ششها در بزرگسالان می کاهد

°      این مواد سرطانزا علاوه بر ایجادحساسیتهای تنفسی  سبب افزایش شیوع بیماریهای قلبی و سرطان ریه در افراد می شود .

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1871 تاريخ : يکشنبه 9 تير 1392 ساعت: 13:11

لایه اوزون قسمتی از استراتوسفر است که حاوی گاز طبیعی اوزون O3 است. اوزون توانایی جالب توجهی در جذب برخی از فرکانسهای اشعه فرابنفش دارد. لایه اوزون زیاد چگال نیست. اگر آنرا در تروپوسفر متراکم شود ضخامت آن تنها در حد چند میلیمتر می‌شود. اوزون در جو زمین عموما توسط شکستن مولکول دو اتمی اکسیژن به دو اتم تنها بوسیله نور فرابنفش بوجود می‌آید. اکسیژن تک اتمی با اکسیژن نشکسته ترکیب می‌شود و اوزون را بوجود می‌آورند. مولکول اوزون ناپایدار است و هنگامی که نور فرابنفش به آن برخورد می‌کند به یک مولکول اکسیژن و یک اکسیژن اتمی شکسته می‌شود. به این فرآیند مداوم واکنش زنجیره‌ای اوزون اکسیژن نامیده می‌شود. بدین ترتیب لایه اوزون در استراتوسفر بوجود می‌آید.

مولکولهای اکسیژن (O2) به اکسیژن اتمیک (O) تبدیل می‌شوند. اکسیژن اتمیک به سرعت با مو لکولهای بیشتری ترکیب شده و به شکل اوزون می‌شود. آن پوشش حرارتی که در سطح بالا رشد کرده و سلامتی لایه اوزون را به خطر انداخته است و این مورد باعث شده است که اگراستراتوسفرنباشد ما نتوانیم بدون آن زنده بمانیم.

بالای استراتوسفر مقداری از آلودگی مضّر اشعه فرا بنفش را و همچنین تشعشعاتی از خورشید امواج بین 320 تا 240) را که باعث می‌شود لایه اوزون آسیب ببیند و همچنین جان گیاهان به خطر بیفتد را جذب می‌کند. اشعه فرا بنفش با تابیدن نور مولکولهای اوزون را می‌شکافد، ولی اوزون می‌تواند تغییر شکل بدهد و عکس العمل زیر از آن حاصل می‌شود:

O2 + O --------> O3 --------> O + O2 <-------- اشعه فرا بنفش + O3


همچنین اوزون در اثر عکس العمل زیر نابود می‌شود:

 

O3 + O -------> O2 + O2


اشعه‌های خطرناک ماوراء بنفش توسط لایه اوزن مسدود می‌شوند.اگر این لایه تخریب گردد ، مقداربیشتری از این اشعه‌هابه سطح زمین خواهد رسید.

تخریب لایه اوزون

لایه اوزون می‌تواند در حضور کلر ، فلوئور و یا برم تخریب شود که عمدتا به آن سوراخ اوزون گفته می‌شود. این عناصر در برخی ترکیبات پایدار بخصوص کلرو فلوئورو کربنها (CFC) که به استراتوسفر راه یافته‌اند یافت می‌شوند که بوسیله فعالیت نور فرابنفش روی آنها تجزیه می‌شوند. گازهای نامبرده از هوا چگال‌ترند، به همین خاطر در سطح زمین پخش می‌شوند و تقریبا با اکثر مواد آلی واکنش می‌دهند. کلر اتمی این توانایی را دارد که به مولاریته اوزون را به اندازه تقریبا100000 برابر کاهش بدهد.
تراکم اوزون اتمسفری در لایه اوزون توسط یک عامل مهم جهانی تغییر می‌کند و آن دلیل این است که لایه اوزون در نزدیکی استوا ضخیمتر و در نزدیکی قطبها نازکتر است. ضخامت لایه‌های اوزون در نیمکره شمالی در سال تقریبا 4% کاهش می‌یابد. حدود 4.6% از سطح زمین بوسیله لایه اوزون پوشیده نمی‌شود که به آنها سوراخ اوزونی گفته می‌شود. سوئدیها در 23 ژانویه 1978 اولین مردمانی بودند که مصرف افشانه‌ها را به دلیل صدمه زدن به لایه اوزون ممنوع کردند. در دوم آگوست 2003 دانشمندان اعلام کردند که فرسایش لایه اوزون به سبب ممنوعیت استفاده از کلرو فلوئورو کربنها در حال کاهش است.

چه کارخانه‌هایى بر روى اوزون تأثیر مى‌گذارند؟

کارخانجات مصرف کننده عمده گازهاى مخرب لایه اوزون در ایران ، عبارتند از: صنایع برودتى و سردکننده‌ها و سازندگان یخچالها و فریزرهاى خانگى ، صنعتى و تجارى ، صنایع ابر و اسفنج سازى ، بخش دفع آفات کشاورزى و سیستمهاى تهویه مطبوع ، کپسولهاى اطفاى حریق ، حلال اسپریهاى پاک کننده قطعات الکترونیکى و در ساخت کولر اتومبیلها.

ضرورت حفاظت از لایه اوزون

اگر لایه اوزون از بین برود، زندگی از کره زمین رخت بر خواهد بست. با از بین رفتن لایه حیاتی اوزون ، نسل بشری ، پوشش گیاهی و حیات جانوری در مدت کوتاهی به صورت اسفباری منقرض خواهد گردید. در حال حاضر که این لایه آسیب دیده است، تشعشعات ماورای بنفش که به زمین می‌رسد شدت یافته و این مسأله باعث ایجاد سرطان های پوست ، تضعیف مکانیزم دفاعی و ایمنی بدن انسان و همچنین ایجاد آب مروارید گردیده است. علاوه بر آن به علت آسیب دیدن لایه اوزون کل نظام زیست محیطی (اکوسیستم) در سراسر پهنه گیتی دچار ناهماهنگی و عدم توازن جدی و فزاینده شده است.

پیامدهای ناشی از تخریب لایه اوزون

تخریب و سوراخ شدن لایه اوزون باعث عبور غیر قابل کنترل تابش فرابنفش خورشیدی می‌شود که سبب افزایش دمای زمین و ذوب یخهای قطبی و افزایش آب دریاها شده که در نهایت به زیر آب رفتن خشکیها می‌انجامد و نیز موجب سوختگی پوست ، ابتلا به سرطان پوست و بیماریهای چشمی ، همچنین وارد آمدنما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 936 تاريخ : يکشنبه 9 تير 1392 ساعت: 12:42

شناورسازی عملیاتی است که برای جداسازی ذرات جامد یا مایع از یک فاز مایع بکار می رود. مواد قابل شناوری (بطور عمده روغنهای امولسیونی و مواد آلی) معمولاً در طراحی تجهیزات تصفیه مقدماتی در صنعت نسبت به مواد قابل ته نشینی از اهمیت بیشتری برخوردارند. به این منظور در بیشتر پالایشگاهها، واحدهای شیمیایی و سایر کارگاههای صنعتی از تجهیزات جداسازی آب - روغن، بجای تانکهای ته نشینی اولیه استفاده می شود.
مزیت اصلی شناورسازی بر ته نشینی این است که با این روش، ذراتی را که بسیار کوچک و یا سبک هستند و به آرامی ته نشین می شوند، می توان بطور کاملتر و در زمان کوتاهتری حذف کرد. به محض شناور شدن ذرات در سطح، می توان آنها را از طریق کف روبی جمع آوری کرد.
در ادامه، روشهای مختلف شناورسازی با تأکید بر روش
DAF مورد بررسی قرار می گیرند.


شناورسازی ثقلی (جدا کننده های ثقلی) (
Gravity Separators)
    جدا کننده های ثقلی معمولاً برای زدودن و حذف روغن، گریس و نفت بصورت آزاد و غیرامولسیون بکار می روند. از نظر تئوری فرآیند جداسازی در جدا کننده های ثقلی بوسیله قانون استوکس در غیاب جریان توربولانسی و جریانهای گردشی پیش بینی می شود. بنابراین در عمل، بازدهی جدا کننده ثقلی بستگی به طراحی دقیق هیدرولیک جدا کننده و زمان ماند پساب دارد. جدا کننده های ثقلی عمدتاً به دو دسته:

    API: American Petroleum Institute وCPI: Corrugatted Plate Interceptors

تقسیم بندی می شوند.


    جدا کننده
American Petroleum Institute- API
API در واقع یک سیستم جدا کننده روغن از آب است که تحت استانداردهای API طراحی شده است. این سیستم بطور وسیعی در تصفیه خانه ها و بسیاری از واحدهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. برای طراحی مخازن دایره ای و مستطیلی استانداردهایی وجود دارد، ولی در عمل واحدهای مستطیل شکل سازگاری بیشتری داشته و به میزان وسیعتری بکار می روند. اغلب واحدها بنا به دلایل متعددی بطور محافظه کارانه طراحی می شوند.
در این واحدها علاوه بر حذف روغن و چربی، ذرات جامد مثل پیچ و مهره، ورقه های پلاستیکی، قطعات بزرگتر فلزی و غیره که غالباً در فاضلاب روها ملاحظه می شوند به وسیله جدا کننده ها حذف می شوند. در نتیجه در این نوع جدا کننده ها به لجن روبهای قویتری نیاز خواهیم داشت.


طراحی انواع مختلف جدا کننده های آب- روغن براساس اختلاف دانسیته استوار است. قابلیت و توانایی جدا کننده در بهبود بخشیدن به عملکرد جداسازی روغن از پساب، تابع عوامل متعددی است که عبارتند از:
    - نوع و حالت روغن و چربی در جریان پساب، خواص جریان حاصل، طراحی و اندازه واحد و زمان ماند پساب
    
رابطه اصلی حذف روغن در اینگونه واحدها همانند واحدهای ته نشینی و به قرار زیر است:
    

    واحدهای این فرمول عبارتند از:
    Vr= سرعت صعود (برحسبm/Sec

    Pw= دانسیته آب(kg/m3)
    Po= دانسیته روغن(kg/m3)
    U= ویسکوزیته دینامیکی یا مطلق آب(N.S/m2)
    d= قطر ذرات (برحسبm)
    g= ثابت ثقل (9/81 m/Sec2)
    این رابطه برای همه جدا کننده های ثقلی روغن از آب بکار می رود. فرمول بالا همانند ته نشینی برمبنای قانون استوکس(Stokes’Law) استوار بوده و برای اعداد رینولدز کمتر از یک صادق است. همچنین باید توجه داشت که این فرمول فقط برای روغن آزاد می تواند بکار رود و برای روغنهای امولسیونی قابل استفاده نیست.
    جدا کننده های نوعAPI و CPI برای حذف و کاهش روغنهای امولسیون طراحی نمی شوند، بلکه فقط برای روغنهای آزاد مورد استفاده قرار می گیرند.
    اندازه استاندارد قطر ذرات روغن برای حذف روغن150 میکرون است.

در کل، مقطع یک واحد جدا کننده API شامل واحدهای زیر است:
1- ورودی پساب

2- سیستم جمع کننده روغن و لجن

3- خروجی پساب

4- Skimmer سطحی

5- خروجی لجن
    

جدا کننده Corrugated Plate Interceptors-CPI
    جدا کننده های CPI که گاهی بنام TPI(Tilted Plate Interceptors) نیز خوانده می شوند بطور گسترده ای جایگزین جدا کننده های API و مخازن ته نشینی اولیه شده اند.
این واحدها فقط نیاز به15 تا20 درصد از فضای مورد نیاز یک جدا کننده
API داشته و بطور چشمگیری هزینه ساخت و نگهداری را کاهش می دهند.
واحدهای
CPI از مجموعه ای از صفحات موجدار تشکیل می شوند که با زاویه45 تا60 درجه در داخل مخزن قرار گرفته اند. ملاحظه شده است که اگر صفحات با زاویه60 درجه قرار بگیرند، ذرات جامد به سهولت از روی صفحات به سمت پایین لیز خورده و در کف مخزن جمع آوری می شوند.

 

 از مهمترین مزایای یک جدا کننده CPI نسبت به جدا کنندهAPI می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  - بالا بردن راندمان جداسازی مواد روغنی و لجن از پساب، ایجاد جریان آرام (Laminar) بین صفحات، کاهش قابل توجه فاصله و مسافتی که ذرات روغن باید طی کنند تا به سطح برسند(حداکثر یک اینچ)، تحت تأثیر قرار نگرفتن توزیع جریان در داخل جدا کننده به وسیله وزش باد، تخلیه آسان لجن و مواد ته نشین شده در جدا کننده، کاهش چشمگیر هزینه ساخت جدا کننده بخصوص در مواردی که نیاز به مواد مقاوم در برابر اسید باشد.
این واحدها به آسانی قابل محافظت بوده و به هیچگونه قطعه متحرک واقع در زیر آب و قابل تعمیر نیاز ندارند.
واحدهای
CPI بطور گسترده ای در بسیاری از صنایع برای جداسازی آب و روغن بکار می روند اما در پالایشگاهها با استقبال کمتری روبرو شده اند. دلیل این امر آنست که این واحدها قادر به پذیرش و تحمل شوکهای حاصل از افزایش ناگهانی بار آلی و جریانهای با حجم زیاد(بخوبی جدا کننده های API ) نیستند. جدا کننده های CPI نسبت به جریان پساب عبوری و بار روغن دارای محدودیتهایی هستند که باعث کاهش راندمان عملکرد واحدها می شود. مقدار جریان گذرنده از واحدهای CPI با مساحت صفحات و حجم واحد متناسب است. مخازن CPI معمولاً شامل12 تا48 صفحه موجدار بوده که بصورت موازی در داخل محفظه نصب می شوند. فاصله صفحات از یکدیگر بین0/75 تا1/5 اینچ است. جنس صفحات، بسته به مشخصات فیزیکی و شیمیایی پساب ممکن است فلزی و یا پلاستیکی باشد و معمولاً با توجه به PH پساب از مواد پوشش دهنده مقاوم در برابر خوردگی استفاده می شود.

رفرنس: گروه تخصصی بهداشت محیط

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 919 تاريخ : جمعه 7 تير 1392 ساعت: 23:29

این موجود ریز جثه و دو بال را حتما تا کنون دیده اید. این مگس که به نام مگس بیدی(Moth flies) یا مگس تصفیه کننده(Filter flies) نیز معروف است دارای تعدادی مو بر روی بدن و بالها است که اگر یکی ازاین مگس ها را له کنید کمی پودر دود مانندی از آن بر می خیزد. این مگس ها معمولا در مکانهای مرطوب با اکسیژن کم و یا محلهایی که مملو از آشغال مواد آلی و سبزیجات خشک و فاسد شده، فاضلابهای بیمارستان ها و مکان های صنعتی می توانند باشند. فاضلاب توالت ها و دستشویی ها که در خانه ها است نیز می تواند از منابع دیگر حضور این حشره باشد. مگس های فاضلاب ارتفاع پرواز کمی دارند و تنها برای چند دقیقه از محل زندگی خود (مثل چاه فاضلاب دستشویی یا توالت) دور شده و دوباره به جای قبلی باز می گردند.

حشره بالغ مگسی حقیقی به اندازه ای کوچک بین ۵/۱ تا ۵ میلی متر است و رنگ زرد، قهوه ای تا سیاه دارد. در روشنایی روز آنها اغلب در روی دیوارهایی در نزدیکی فاضلابها به استراحت می پردازند و در این وضعیت به شکل مثلثی بالها را روی بدن جمع می کنند و اغلب دیده شده که به لامپ های روشن حمله می کنند.

حشره ماده بیشتر اوقات تخم های خود را در موادی بر روی سطحی از لایه ژلاتینی که در فاضلاب ها و گنداب ها تشکیل می شود، می گذارد. این لایه ژلاتینی حتی بر روی گیاهان مرده ای که هنوز دارای رطوبت هستند و یا محل های دیگر تشکیل می شود و تمامی این مکانها محل مساعدی برای تخم ریزی حشره ماده است. آنها شاید در محلهای مرطوب و سایه دار خارجی نظیر زیر گلدان گیاهان، خزه ها، ناودان های پشت بام، مالچ های ضخیم و سیاه و یا بر روی زمینهای مرطوب نیز بتوانند زادو ولد نمایند. تخم گذاری در بهار و یا تابستان صورت می گیرد و تخم ها معمولا بعداز ۴۸ ساعت تفریخ می شود.
لاروها از مواد فاسدی که در فاضلابها تجمع یافته اند به مدت دو هفته تغذیه می کنند. در طبیعت، لارو مگس های فاضلاب از گیاهان و جانوران خشک استفاده می کنند و پس از طی دوران تغذیه دارای پوشش سختی می شوند که اصطلاحا شفیره (
Pupa
) نامیده می شوند. شفیره در محلهای مرطوب و نمناک یافت می شوند و مدتی به همین صورت باقی می مانند و سپس حشره بالغ پوسته شفیره را شکافته و از آن خارج می گردد. این حشره بالغ کمی پس از رهایی از پوسته شفیره خود به دنبال جفت می گردد تا با جفت گیری بتواند نسل جدیدی ایجاد کند. حشرات بالغ نیز به مدت یک تا دو هفته می توانند زندگی کنند. بیشتر این مگس ها برای ما انسان ها بی آزار هستند و نیش نمی زنند ولی در هر حال به دلیل مکانهایی که زندگی و تغذیه میکنند می توانند بوسیله موهای روی بدن و بالها باعث انتقال باکتریها و دیگر میکروارگانیسم هایی شوند که در محل زندگی انسانها زاد و ولد می نمایند و برای انسانها می توانند بسیار خطرناک و بیماریزا باشند.

این مگس از جنس
Psychoda spp. و جزء خانواده Psychodidae است. در اینجا باید اشاره کنم که خانواده مذکور جزء پشه ها دسته بندی می شود و خانواده ای است که در آن پشه های خاکی نیز قرار دارند، اما در اصطلاح رایج به این حشره مگس فاضلاب اتلاق می شود.


● کنترل  مگس خانگی

بهترین راه کنترل این آفت یافتن محل های زندگی و تولیدمثلی و محدود کردن آنها است. از تمیز نگه داشتن محل سینک ظرفشویی، دستشویی و توالت گرفته تا ریختن آب داغ در چاه فاضلاب دستشویی و توالت و یا تعمیر کردن لوله های فرسوده و یا لوله هایی که نشتی داشته یا شکسته اند، می تواند تعدادی از راههای کنترلی باشند. در ضمن سعی کنید همیشه محل زباله ها و آشغالها را در خانه و یا اطراف آن تمیز نگه دارید. کلا رعایت نکات بهداشتی و تمیز نگه داشتن و رسیدن به خانه می تواند از حمله جانوران مختلف به آن جلوگیری کند. سمومی نیز برای از بین بردن این حشره استفاده می شود ولی بدلیل آلودگی هایی که می تواند برای محیط خانه و نیز محیط زیست داشته باشد و با توجه به نکات بهداشتی بالا از بیان آنها خودداری می کنم.

 

منابع :
----------------------
aftab.ir

phil pelliterri,۲۰۰۲, moth and drain flies, insect diagnostic lab, university of Wisconsin-extension.
-
http://www.doyourownpestcontrol.com/flies.htm

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 894 تاريخ : جمعه 7 تير 1392 ساعت: 23:25

پساب ناشی از کشتار حیوان و شستشوی لاشه گوسفند و گاو و مرغ دارای چربی و خون و مایعات و جامدات داخل بدن حیوان می باشد که در مجموع از بار آلودگی نسبتاً بالایی برخوردار است .

فاضلاب کشتارگاهی بسیار شبیه به فاضلاب خانگی است و لیکن از غلظت بشتری برخوردار می باشند . این نوع فاضلابها بطور کلی از مواد آلی تشکیل شده اند و حاوی مواد معلق و جامد بسیار زیادی هستند و همچنین از BoD5 بالایی برخورداند .

این فاضلابها اگر وارد مجرای ابهای سطحی شوند به سرعت تولید بوی نامطبوع خواهند کرد که از آنها در تثبیت این چنین فاضلابهایی احتیاج به اکسیژن می باشد آلودگی شدیدی را متوجه محیط زیست و موجودات آن می کنند .

 چنانچه خون حیوان در مرحله اولیه جدا شده و بطور مجزا خشک گردد و وارد فاضلاب نشود مشخصات فاضلاب آنها بشرح جدول 1-1 خواهد بود .

 

مشخصات فاضلاب کشتارگاهها

فاضلاب    PH                       77-6

مواد معلق و شناور      800-500  mg / lit

Bo D                  2700 -1500 mg / lit

CoD                   4000-2000 mg / lit

مقدار فاضلاب در کشتارگاههای مختلف تابعی از نحوه کشتار وصرفه جویی در مصرف آب می باشد . ولی معمولاً در حدود 7 الی 9 متر مکعب به ازای هر تن گوشت برآورده شده است .

در کشتارگاه ها مقدار پساب ایجاد شده در حدود 10الی 15 لیتر به ازای هر راس مرغ برآورد گردیده است .

 بدلیل شرایط خاص و کیفیت کاملاً بیولوژیکی این فاضلابها روشهای تصفیه گوناگون قابل اعمال است . روشهای لاگونی بیولوژیکی هوازی و ترکیبی از این روشها با موفقیت بکار برده شده است .

 روشهای کم هزینه از قبیل سیستمهای لاگونی نیاز به زمین در وسعت زیاد داشته و فقط در مواردی که زمین ارزان در اختیار است و منطقه دور از شهر می باشد قابل اعمال محسوب می گردد.  روشهای لاگونی بیهوازی بیولوژیکی هوازی و ترکیبی از این روشها با موفقیت به کار برده شده است .

بعنوان مثال برای کشتارگاههای با تعداد 100 راس گوسفند و 200 راس گاو در روز زمین مورد نیاز حدود 7 هکتار بالغ خواهد شد . 

هزینه اجزای سیستم لاگونی بدون احتساب ارزش زمین معمولاً کمتر از سایر روشها بوده و نیاز به اپراتور متخصص نیز در کمترین حد می باشد . روشهای متداولی از قبیل لجن فعال شده و یا فیلترها با موفقیت بسیار زیادی در تصفیه خانه های این نوع فاضلابها بکار برده شده اند . این روشها هزینه  تاسیساتی و نیاز به متخصصین در حد بیشتری دارند و در مقابل زمین کم و کیفیت تصفیه بسیار بالا است .

 در نقاط نزدیک به شهر و مراکز جمعیت استفاده از روشهای مکانیکی بیولوژیکی تقریباً اجنتاب ناپذیر است و کاربرد تلفیقی از روشهای بی هوازی و هوازی بسیار متداول  می باشد

تکنیک های تصفیه بی هوازی از جمله بیوفیلترهای بی هوازی ، هاضم های دو مرحله ای و غیره برای تصفیه پساب کشتارگاهی بطور وسیعی بکار برده شده اند ولی هر یک از این روشها به تنهایی برای تصفیه این نوع فاضلاب کافی نیست و لذا نیاز به تصفیه مرحله دوم که هوازی می باشد برای رسانیدن کیفیت پساب تصفیه شده به استاندادرهای قابل قبول ضروری است .

 

تصفیه فاضلاب و مشابه در کشورهای دیگر

فانا و ملهوترا جهت تصفیه فاضلاب کشتارگاههای کوچک از روش هوازی استفاده کرده و گزارش کردند که یک برکه تثبیت با زمان ماند 21 روز قادر به کاهش فاضلاب ورودی تا حدود 92% بوده است . 

 برای تصفیه فاضلاب کشتارگاه های کوچک در شهرک مگ پور هندوستان که بطور متوسط دارای کشتار روزانه 150 راس حیوان بود و فاضلابی به حجم حدوداً 1405 متر  داشت  از یک مخزن ته نشینی ساده با زمان نیم ساعت و ترقیق جهت رسیدن به CoD  مورد نظر و یک تصفیه غیر هوازی به روش تمامی در مقیاس آزمایشگاهی  استفاده گردید با زمان 24 ساعت مقدار متوسط BOD5 خروجی 329 میلی گرم در لیتر بود . مجدداً پساب این ازمایش رشد و تکثیر جلبک را ادامه دادند و نتیجه گرفتند که تصفیه غیر هوازی و بهره برداری از جلبک در کاهش BOD فاضلاب شکارگاهها می تواند کارایی خوبی داشته باشد .

 در یکی از کشتارگاههای تگزاسی که روزانه بیش از 450 کشتار دام دارد کل فاضلاب تولیدی حدود 5/1 میلیون لیتر در روز می باشد . تارکوئین گزارش کرده است که در فاضلاب تولیدی این کشتارگاه 5BoD  بستگی به غلظت چربی و نیتروژن دارد . از مهمترین تفاوتهایی که بین فاضلاب کشتارگاه و فاضلاب خانگی وجود دارد بالا بودن غلظت چربیها و غلظت نیتروژن و تفاوت حداقل و حداکثر غلظتها برای این عوامل می باشد که در فاضلاب خانگی مشاهده نمی گردد .

 وجود تکه های استخوان در حدود چند سانتی متر در فاضلاب کشتارگاها از مسایل مهمی است که توسط توریها از ورود اب به مرحله تصفیه جلوگیری نمود در غیر اینصورت باعث تخریب پمپها می گردند .

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1099 تاريخ : جمعه 7 تير 1392 ساعت: 23:16

وقتي قصد داريد آرايشگاهي را براي آرايش و زيبايي خود انتخاب کنيد، چه معيارهايي را در نظر مي‌گيريد؟ نزديک بودن آرايشگاه به محل کار يا منزل؟ پايين بودن قيمت خدمات؟ به روز بودن مدل‌ها و امکانات آرايشي؟ با تجربه و با سابقه بودن آرايشگر؟ آيا معياري مانند اهميت به وضعيت بهداشت و رعايت استانداردهاي بهداشتي در يک آرايشگاه هم در انتخاب شما تاثيري دارد؟

 

 

 

از بزرگترين مشکلات آرايشگاه‌هاي زنانه، دخالت مستقيم و غيرمستقيم آرايشگران در امور پزشکي است. به همين مناسبت درباره سلامت در محيط آرايشگاه مطالبي نوشته‌ايم که مي‌خوانيد.

نکات بهداشتي هنگام اصلاح

آرايشگران بايد پيش از شروع اصلاح، نخ را با الکل ضدعفوني کرده و بعد از پايان کار هم براي کاهش التهاب پوست مشتري، از پماد اکسيد روي استفاده کنند. بعد از استفاده هر مشتري، نخ بايد عوض شود تا يک نخ با پوست دو صورت تماس نداشته باشد. در غير اين صورت، احتمال انتقال بيماري‌هاي پوستي زياد است.

نکته بعدي در رابطه با قيچي و شانه‌اي است که آرايشگر براي کوتاه کردن مو از آن استفاده مي‌کند. قيچي پس از هر بار کوپ بايد با الکل ضدعفوني شود و در پايان هفته نيز در دستگاه اتو کلاو استريل شود. شانه‌ها هم پس از هر بار استفاده بايد شسته و در ظرف محتوي الکل نگهداري شوند.

پوشش‌هاي محافظ

يکي از مواردي که در بيشتر آرايشگاه‌ها مغفول واقع مي‌شود، استفاده از پيش‌بند است. به طور معمول از هر پيشبند براي چند مشتري استفاده مي‌شود و به اين ترتيب امکان خطر انتقال بيماري‌هاي پوست و مو از طريق قسمتي از پيش‌بند که دور گردن بسته مي‌شود و در ارتباط مستقيم با پوست است وجود دارد.

 

در آرايشگاه‌هاي معتبر از چسب‌هاي مخصوصي دور گردن استفاده مي‌کنند. به اين ترتيب پوست گردن در تماس مستقيم پيش‌‌بند نيست. مش‌ کردن موها اغلب به دو روش انجام مي‌شود: با استفاده از کلاه و با استفاده از فويل. کلاهي که براي مش استفاده مي‌شود از جنس لاستيک نرم و با ضخامتي متوسط است. آرايشگران موظف‌اند پس از هر بار مصرف کلاه، آن را با مايع ظرفشويي شسته و با الکل ضدعفوني کنند و براي جلوگيري از چسبناک شدن به آن پودر بزنند. استفاده از فويل براي مش کردن، بهداشتي‌تر است چون فويل يک بار مصرف بوده و براي مشتري بعدي استفاده نمي‌شود. اما آرايشگري که با فويل مش مي‌کند بايد با تجربه‌تر باشد چون فويل حرارت بيشتري را در خود نگه مي‌دارد و ممکن است مو را بسوزاند. براي گذاشتن موم روي پوست افراد نيز اغلب از قاشق‌هاي يک‌بار مصرف استفاده مي‌شود.

در تاتو از سوزن‌ها و رنگ‌هاي مخصوصي استفاده مي‌شود که اگر پس از هر بار استفاده عوض و دور ريخته نشوند مي‌توانند عامل انتقال بيماري‌هاي خوني و عفوني مانند ايدز و هپاتيت B باشند.
اگر پيش از کاشت ناخن آرايشگر از مواد ضد قارچ استفاده نکند و هواي زير ناخن مصنوعي را خوب نگيرد، فضاي ميان ناخن فرد و ناخن مصنوعي خالي مي‌ماند و اين فضا در اثر تماس با آب مي‌تواند مرکز تجمع قارچ و ميکروب شود.

آرايشگاه‌ها و تخلفات رايج

در حال حاضر، بيشتر آرايشگاه‌ها تاتو مي‌کنند، محصولات چاقي و لاغري تجويز مي‌کنند و...

 

که تمام اين موارد تخلف پزشکي به حساب مي‌آيد. يک آرايشگاه فقط حق دارد در چارچوب وظايفي که از سوي اتحاديه صنف آرايشگران زنانه مشخص شده، باتوجه به نرخ‌هاي تعيين شده اقدام کند. از جمله کارهايي که هم‌اکنون رواج زيادي در آرايشگاه‌ها يافته، تزريق ژل به لب است. اين موضوع موجب متورم شدن لب‌ها مي‌شود و اگر به هر دليلي موجب عفونت شود، فرد حق شکايت داشته و مدير آرايشگاه‌ مسوول است. اين موضوع درباره تاتوي ابرو هم صادق است. بسياري از افراد پس از تاتو دچار حساسيت پوستي مي‌شوند و روي ابروي آنها گوشت اضافه درمي‌آيد. اين موارد در حوزه آرايشگاه‌ها، تخلف بهداشتي محسوب شده و پرونده آن به شوراي حل اختلافات ارسال مي‌شود. .

رفرنس: سایت تخصصی گروه بهداشت محیط

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 844 تاريخ : جمعه 7 تير 1392 ساعت: 22:20

بیمارستان نهادی است بسیار ضروری که برای تداوم حیات و حفظ جان انسانهاو بازگشت به تندرستی به تدریج در زندگی انسانها پدیدار گشته و همراه باتکامل علوم و فنون و مهارتها ، پس از گذشت سالیان دراز به شکل امروزی درآمده است. که در جوامع مختلف نیز با توجه به وضعیت اقتصادی آن جامعه و انتظارات گیرندگان خدمات ، شاهد تفاوت های فراوانی در بین بیمارستانها می باشیم و نکته قابل توجه اینکه در هر بیمارستانی در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی ، انواع عفونتهای نازوکومیال noso comial ( در زبان یونانی noso به معنای » بیماری « وcomeion به معنای »مراقبت « است ) شیوع پیدا می کنند . بنا به تحقیقات بعمل آمده در آمریکا ،‌ حدود5% بیماران بستری شده در بیمارستانها به عفونت بیمارستانی مبتلا می شوند که این امر بطور متوسط مدت زمان بستری آنها را 7-5 روز افزایش می دهد که در نتیجه حدود 750دلار هزینه درمان افزایش می یابد . این در حالی است که جهت کنترل عفونتهای بیمارستانی فقط به 5% این هزینه نیاز است . ازاین جا به صرفه بودن اقدامات کنترل عفونت بیمارستان مشخص می شود .

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 909 تاريخ : پنجشنبه 6 تير 1392 ساعت: 23:28

انسان موجودی اجتماعی است، از زمان تولد تا واپسین دم حیات نیازمند دیگران است.در جامعه زندگی می کند، از آن تأثیر می پذیرد و بر آن تأثیر می گذارد. 

کانون خانواده ، نخستین نهاد اجتماعی است که کودک در آن پرورش می یابد و می آموزد که چگونه رفتار اجتماعی داشته باشد. 

در محیط های اجتماعی نظیر مهدکودک، نهادهای دیگری به جز خانواده در آموزش هنجارها و ارزش ها به فرزندان دخالت دارند و با افزایش سن کودک به مرور از نقش خانواده ها کاسته و بر نقش این کانون ها در الگو دهی به شخصیت کودک افزوده می شود. مهدکودک ، برای بچه ها عموماً جذابیتی بیش از خانه و خانواده دارد و نیز نقشی بسیار اساسی و مهم در تربیت کودکان ایفا می کند. 

بنابراین برای به ثمر نشستن این نهال های ترد و شکننده و کمک به رشدِ صحیح آنان باید محیطی امن و عاری از هر انحرافی برای تربیت آنان فراهم ساخت. 

تأثیرپذیری کودکان در مهد به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است. اگر مربیان، افرادی آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند. 

بسیاری از کودکان با رشد روزافزون تعداد مادران شاغل، بیش از نیمی از روز خود را در مهدها سپری می سازند و رفتارها، ارزش ها و الگوهای بسیاری را از این مکان ها کسب می کنند، حال این مربیان و مسئولان مهدها هستند که باید ضمن عنایت به وظیفه خطیر تعلیم و تربیت ، و بهره گیری از شیوه های مثبت و کارآمد، در ساختن نسل آتی کمر همت ببندند. 

مهدکودک ها تا چه اندازه در پیمودن این مسیر موفق بوده اند؟ 

به استناد جدیدترین تحقیقی که تا به حال در مورد مراقبت از کودک صورت گرفته، کودکانی که اوقات خود را دور از مادر و در مهدکودک می گذرانند، پرخاشگرتر می شوند و مدت زمانی را که کودک در مهدکودک می گذراند هر چه طولانی تر باشد، احتمال این که هنگام رسیدن به سن کودکستانی پرخاشگرتر شود بیشتر است. 

کودکانی که بیش از ۳۰ ساعت در هفته را در مهدکودک می گذرانند، در ناهنجاری های رفتاری همچون جنگ و دعوا، رذالت، بیرحمی، حمله و نیز رفتارهای نامناسبی چون جدال، پرتوقعی و پرحرفی “نمره بیشتری” می آورند و آموزگاران آمادگی و مادران این کودکان، از آنها به عنوان کودکان تهاجمی، بهانه گیر، نترس، دردسرآفرین و افرادی که باید خواسته هایشان به سرعت عملی شود، یاد می کنند. 

محققان هنوز نتوانسته اند دلیل این رفتارها را دقیقاً مشخص کنند اما برخی، علت مشکلات رفتاری این کودکان را خستگی والدین بر اثر کار و عدم توجه به کودک و یا عدم توجه مسئولان مهدکودک ها عنوان می کنند. 

در این تحقیق آمده است که اگر می خواهید این گونه رفتارها را تقلیل دهید، بهتر است از مدت زمانی که کودک در مهدکودک می گذراند بکاهید. 

از سوی دیگر و بنابر گزارش مؤسسه ملی “بهداشت و توسعه رفتار کودکان”، بچه هایی که بین سال های دوم تا چهارم زندگی در مهدکودک هستند نسبت به سایر کودکان آموزش زبان و حافظه بهتری دارند. 

کودکانی که زمان زیادی را در مهدکودک به سر می برند، غمگین و ترسو هستند اما این مشکل تا سن آمادگی از میان خواهد رفت. 

از آنجا که رابطه کودک با دوستان و مربیان خود در مهد، دوستانه است تأثیرپذیری و الگوبرداری از آنان در قیاس با محیط خانواده، بیشتر است، زیرا پدر و مادر با حالتی اقناعی و دستوری با کودک رفتار می کنند. او نیز این حالت اجبار و سلطه گری را در خانه احساس می کند، چرا که دریافته است پدر و مادر بزرگتر از او هستند. حتی گاهی اوقات احساس می کند که آنان به دلیل بزرگتر بودن به او زور می گویند، اما احساس کودک در مهد به مربیان و همسالان خود احساسی دوستانه و به دور از اجبار و زور است. 

اگر مهدها به مکان هایی جز “محل نگهداری” کودکان تبدیل شوند، به عبارت دیگر به وظیفه اصلی خود که جامعه پذیری و تربیت صحیح کودکان و نه صرف نگهداری از آنان، بدل شوند، نسل کارآمد و شایسته ای را تحویل جامعه خواهند داد. 

به اعتقاد مربی مهدکودک، وظیفه مهم این مراکز آشنا کردن کودکان با هنجارها، ارزش های جامعه و آموختن رفتار اجتماعی و نیز آشکار کردن استعدادهای نهفته در آنان است، به طوری که در آینده با ورود به مراکز آموزشی و هنری، این استعدادها هر چه بیشتر بارور شوند. 

مهدکودک ها و مراکز پیش دبستانی وظیفه آموزش فعالیت های پیش از دبستان و آماده کردن کودک برای ورود به دبستان را بر عهده دارند. 

در مهدکودک، خردسالان با فراگیری نقاشی، شعر، سرود، بازی و با رویدادها و محیط اطراف خود آشنا می شوند. 

کودک رفتارهای مورد پذیرش در جامعه را می آموزد. کودکانی که دوران کودکی را در مهد می گذرانند بهتر و راحت تر می توانند با محیط اطراف خود ارتباط برقرار کنند و در ارتباطات اجتماعی خود کمتر به مشکل برخورد می کنند و نسبت به دیگر کودکان به مراتب، جامعه پذیرتر هستند. 

برخی از مهدکودک ها برای آرام و یا سرگرم کردن کودکان شیوه های نادرستی را به کار می گیرند که نمی توان بر آنها نام مهدکودک را نهاد. این موارد در مهدهای دولتی و جاهایی که زیر نظر سازمان های دولتی هستند، کمتر دیده می شود و ممکن است احیاناً در مهدهای خصوصی مشاهده شود. 

مهد برای کودکان به منزله یک محیط کاملاً صمیمی و دوستانه است. لذا تأثیرپذیری کودکان در مهد به مراتب بیشتر از خانه و خانواده است. اگر مربیان، افرادی آموزش دیده، کارآمد و متخصص در زمینه تربیت کودکان باشند خواهند توانست به بهترین شکل ممکن کودکان را تربیت کنند. 

برخی مهدکودک ها، سالانه چند بار، دوره های آموزشی برای مربیان خود ترتیب می دهند و طی آن شیوه های نوین تربیت را به آنان آموزش می دهند. برعکس در برخی دیگر از مهدکودک ها، رفتار نادرست مربیان با کودکان، زمینه ساز بروز رفتارهای غیراخلاقی از سوی کودکان شده است. 

والدین باید در انتخاب مهد دقت بسیار به خرج دهند و کودکان را به دست مهدها و مربیانی بسپارند که اطمینان کافی در مورد نحوه آموزش آنها داشته باشند. 

کودکانی که اوقات خود را دور از مادر و در مهدکودک می گذرانند، پرخاشگرتر می شوند و مدت زمانی را که کودک در مهدکودک می گذراند هر چه طولانی تر باشد، احتمال این که هنگام رسیدن به سن کودکستانی پرخاشگرتر شود بیشتر است. 

تعداد مادران خانه دار که کودکان را در مهدها می سپارند، در قیاس با زنان شاغل اندک است. چنین مادرانی برای این که بتوانند با خیالی آسوده در خارج از خانه به کار بپردازند، مجبورند کودک خود را به مهد بسپارند. 

برای این که مربیان با تمام وجود در جهت ارتقای سطح تربیتی و آموزشی کودکان گام بردارند، باید میزان مشغولیت های ذهنی آنها را کاهش داد و این وظیفه مدیران و مسئولان مهدکودکهاست که به مشکلات مربیان رسیدگی کنند. 

بعضی از مدارس ابتدایی از پذیرفتن کودکانی که قبل از مدرسه اوقات خود را در مهدکودک ها سپری کرده اند، خودداری می کنند چرا که سیاست های آموزشی مهدکودک ها با آنها همسو نیست. 

از سوی دیگر مادران شاغل با وجود آگاهی نسبت به وظیفه ی خود از تربیت صحیح فرزند و گاه علیرغم میل باطنی خویش ناچارند ساعت های طولانی از کودکشان دور باشند . ضمن این که احساس می کنند فرزندانشان در مهد در کنار تربیت اجتماعی ، آموزش های مورد نیاز به ویژه آماده شدن برای ورود به اجتماع مدرسه را می بینند. 

به هر حال در شرایط کنونی که نیاز به حضور فعال تر و مؤثرتر زنان در فعالیت های گوناگون اجتماعی به شدت محسوس است، نقش و کارکرد مهدهای کودک در تربیت فرزندان و آموزش اجتماع پذیری به آنان بیش از پیش اهمیت یافته است. 

از این رو باید استانداردهای لازم برای فعالیت این اماکن فرهنگی از سوی مسئولان مربوط تعیین و تبیین شود تا از سویی مهدکودک ها ملزم به رعایت این استانداردها برای ادامه فعالیت شوند و از سوی دیگر خانواده ها با آگاهی از ضوابط ، مراکزی مناسب را برای سپردن فرزندانشان شناسایی کنند.

ممكن است بسياري از ما خاطره مهد كودك رفتن را نداشته باشيم و اولين تجربه حضور اجتماعي و دوري از خانواده با شروع سال‌هاي دبستان براي ما به وجود آمده باشد اما اين روزها نه فقط به دليل مشغله كاري والدين كه به دليل توصيه روان شناسان و جامعه شناسان و براي اجتماعي شدن و تطبق و آشنايي فرزندانمان با جامعه و اعضايش، سن حضور در جامعه و جدايي از خانواده (حتي براي ساعاتي محدود) پايين تر آماده است. از اين رو آسيب پذيري فرزندان در برابر آلودگيها و بيماريها بالاتر مي‌رود؛ چون اگر در خانواده يك مادر به يك يا دو فرزند رسيدگي و توجه مي‌كند در مهد كودك يك مربي بايد مسؤليت مراقبت از حداقل چهار، پنج كودك را بر عهده بگيرد.

بنابراين رعايت نكات بهداشتي از سوي مسؤلان مهد كودك ها و خانواده ها نقش ضروري تري پيدا مي‌كند.

بيشتر مهد كودك ها خانه‌هاي قديمي هستند كه تنها با رنگ كردن و چسباندن چند نقاشي به در و ديوار تغييركاربري داده‌اند. در جامعه ما، مهدكودك ها تنها به محلي براي نگهداري موقتي كودك تبديل شده اندكه بعضاً از لحاظ استانداردهاي موقعيتي در شرايط مطلوبي نيستند و فقط به عنوان محل بچه ساكت كن به شمار مي‌آيند، در حالي كه بعضي از كودكان در حال حاضر حداقل شش تا هشت ساعت در اين مكان به سر مي‌برند، بيماري‌هاي عفوني و آلودگي‌هاي انگلي در مهد كودك و جوامعي كه اعضاي اصلي آن را كودكان تشكيل مي‌دهند به وفور ديده مي‌شود و بي توجهي عدم تشخيص به موقع و درمان نشدن اين بيماري ها در كودكان مي‌تواند باعث ابتلاي همه كودكان يك مهد كودك به بيماي‌هاي واگيردار شود.

رعايت نكات بهداشتي در مهد كودك و مركز مراقبت كودكان از اهميت خاصي برخوردار است. مهد كودك ها نظير ساير مراكز تهيه و توزيع مواد غذايي و اماكن عمومي از نظر نكات بهداشتي تحت پوشش وزارت بهداشت هستند و بايد مطابق با اصول و موازين بهداشتي باشند.

رعايت بهداشت فردي در مهد كودك از اهميت خاصي برخوردار است. تأكيد به شستن دست پس از رفتن به توالت و قبل از غذا، كوتاه نگه داشتن ناخن ها در كودكان و كاركنان و شستن ظروف مورد استفاده با آب داغ و مواد شوينده مجاز از مهمترين روشهاي پيشگيري از آلودگي يا بيماري‌هاي عفوني مي‌باشد كه بايد مورد توجه ويژه قرار گيرد.

تربیت کودک باید از همان آغار تولدو حتی از دوران جنینی شروع کرد. زیرا مقدمه شخصیت کودک در پنج سال اول پایه ریزی میشود . از اهداف مهم تعلیم و تربیت فرزند ، آماده سازی وی برای زندگی در اجتماع و تعقق اهداف الهی جامعه است . اولین نهاد اجتماعی ،کانون خانواده می باشد که در آن کودک چگونگی رفتار اجتماعی را میآموزد .از دیگر محیط های اجتماعی که  بعد از خانواده تاثیر گذار میباشد مهدکودک است که در آن به آموزش هنجارها و ارزش ها به کودکان کمک میشود و به مراتب نقش مهدکودک گسترده تر و تاثیرپذیری آن از خانواده بیشتر میشود.

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 835 تاريخ : چهارشنبه 5 تير 1392 ساعت: 16:41

آب گواراترين آشامیدنیها ست. آب طبیعی برای آنکه قابل آشامیدن باشد بایستی تصفیه شود.پس از تصفیه، آب زلال، بی بو، بی رنگ، بدون مزه خاص، بدون عوامل بیماریزا،بدون موادسمی همراه با مقداری موادو یونهای لازم بدست می آید. اساسي ترين و مهم ترین مرحله تصفيه آب آشامیدنی گندزدائي يا ضد عفوني نمودن آب جهت مناسب نمودن براي شرب مي باشد. روشهاي مختلفي براي گندزد ائي آب وجوددارد كه مهمترين آنها كلرزني ، ازن زني واستفاده ازسایرگند زداها مي باشد. روش سنتی گند زدائي آب كلر زني است که امروزه دربیشتر کشورهای دنیا مخصوصا کشورهای در حال توسعه رایج می باشد. تامين آب آشاميدني سالم و بهداشتي مورد نياز مردم ازاهمیت بسیاری برخوردار است چرا که بيماريهاي ناشي از آب آلوده مانند اسهال، وبا، حصبه و بيماريهاي انگلي هنوز سالانه نزديك به يك ميليارد انسان را مبتلا مي نمايند و باعث مرگ حدود 10 ميليون نفر،اكثرا در کشورهای در حال توسعه ميگردند. با توجه به قرار گرقتن منابع آبي در محدوده شهرها و ورود آلاينده هاي جديد و مقاوم به اين منابع ضروری است که تصفيه خانه هاي آب به سمت بهره گيري از گندزداهاي جديد و به كارگيري فن آوري هاي نوين در فرايند تصفيه آب گام بردارند.استفاده از كلر و مشتقات آن در گندزدائی آب موجب تشکیل تركيبات جانبي مضر و سمي مانند كلرات، تركيبات آلي كلرينه و تركيبات تري هالومتان(THM) می شودکه این مواد عوارض نامطلوبي را براي مصرف كنندگان به همراه داشته وسرطان زا هستند . گازازن با توجه به خواص ويژه خود وعدم تولیدمواد جانبی مضر ، جایگزین مناسبی برای کلر می باشد.این گاز نزديك به يك قرن است كه بعنوان گند زدا در آب آشاميدني توسط كشورهاي پیشرفته مورد استفاده قرار گرفته و تاكنون هزاران واحد تصفيه توسط ازن در سراسر اروپا، روسيه، ژاپن و ايالات متحده گسترش يافته است و در حال حاضر بيش از 3000 واحد تصفية آب توسط ازن در سراسر جهان و بيش از 300 واحد تصفية آب آشاميدني در ايالات متحده قرار دارد.در کشور ما نیزبهره گيري ازاین روش در تصفيه خانه آب اصفهان و بخش كمي از تصفيه خانه اهوازو بندرعباس صورت مي گيرد. بهترین روش ازن زني در تصفيه آب تزریق آن به آب در دو مرحله یا روش ازن-ازن مي باشدکه در مرحله اول پيش ازن زني در مقادير كم برای كنترل كدورت وحذف آهن ومنگنز صورت می پذيرد ودر مرحله دوم ازن زني ، آب كاملاٌ ضدعفوني شده و مواد آلي مولد طعم ،بو ورنگ و كربن آلي حل شده (DOC) با استفاده از مقادير بيشترازن وتماس زياد اكسيد مي شوند. پس از اين مرحله آب براي عرضه و توزيع وارد شبكه مي‌شود منتها قبل از اينكه وارد شبكه شود براي جلوگيري از آلودگي آب در شبكه مقدارکمی كلر به آن اضافه مي‌شود.

                                    

بطورکلی مزاياي استفاده از ازن در تصفية آبهاي آشاميدني بشرح زیرمی باشد:

ميكروب كشي سريع و وسيع

قابليت اكسيداسيون ازن بالاتر ازهمه گندزداهای رایج مانند كلرومشتقات آن، پركلرين، آب ژاول و غیره می باشد. خصوصيات ميكروب كشي ازن بيانگر پتانسيل بالاي اكسيد اسيون آن مي باشد. تحقيقات نشان مي دهد كه گند زدائي توسط ازن حاصل اثر مستقيم آن برباكتريها وتجزيه ديواره سلولي باكتريها مي باشدکه به فرایند زوال سلولي (cell lysing) معروف است. و از اين نظر با مكانيسم عمل كلر در فرايند گند زدائي متفاوت است. کلرفقط با نفوذ به داخل سلول، آنرا غیرفعال میکند وقادربه پاره کردن دیواره سلولی وازبین بردن آن نیست.با توجه به قدرت بالاي گند زدائي ازن در مقايسه با كلر وساير گندزداها ، زمان كمتري جهت تكميل فرايند گند زدائي نياز مي باشد. بررسي ها همچنين بيانگر توانائي بيشتر ازن در از بين بردن ويروسها در مقايسه با كلر مي باشد. در مقام مقايسه ازن بعنوان گندزدا 25 بار قوي‌تر از اسيدهيپوكلرو (HOCl) و 2500 بار قوي‌تر از هيپوكلريت (OCl) و 5000 بار قوي‌تر از كلروآمين (NH2Cl) است. اين مسئله بوسيلة مقايسة ثابت‌هاي CT اندازه‌گيري مي‌شود كه عبارتست از غلظت و زمان لازم براي كشتن 99.9% كل ميكروارگانيزم‌ها. ميزان 0.4ppm از ازن در عرض 4 دقيقه مي‌تواند هر باكتري، ويروس، قارچ و يا كپكي را نابود سازد. در اين ميان قابليت ازن در از بين بردن ويروس‌ها بسيار شگفت‌انگيز بوده و حتي در غلظت‌هاي باقي‌مانده بسيار پايين مي‌تواند ويروسهاي بيماري‌زا مثل هپاتيت را از بين ببرد. در مطالعات آزمايشگاهي ثابت شده فقط 0.012ppm ازن در كمتر از 10 ثانيه مي‌تواند تمام ويروسها را نابود كند.همچنين كپك‌ها نيز به آساني توسط ازن در آب كنترل مي‌گردند. كيست‌هاي Giardia و Cryptospoidium به سهولت توسط ازن كنترل مي‌شوند در حاليكه مقادير طبيعي كلر بر آنها بي‌اثر است.

از بين بردن كامل طعم و بوي آب

ازن قادر است تركيبات فنوليك وديگر تركيبات مولد طعم را در آب شرب از بين ببرد. بو و طعم در منابع آبي بطور طبيعي از آلودگي‌هاي مواد آلي انساني بوجود مي‌آيد. بدين ترتيب كه باكتري‌ها با مصرف اين مواد، بخصوص در آبهاي سطحي باعث ايجاد طعم و بو مي‌شوند. مصرف كلر براي گندزدايي سبب ايجاد تركيبات كلروفنل با بو و طعم بسيار بالايي مي‌شود. بيشتر اين تركيبات بوزا توسط تصفية ازن از بين مي‌رود حتي برخي تركيبات سولفور نظير سولفيد هيدروژن، مركاپتان‌ها يا سولفيدهاي آلي مي‌توانند توسط ازن به سولفات‌ها، اكسيد شوند.

حذف كامل آهن و منگنز موجود در آب

ازن مواد معدني را بطور كامل اكسيد نموده وموجب ته نشيني وحذف آنها مي گردد. اهميت عمده ازن در قابليت شكستن تركيبات آلي همراه با آهن ومنگنز مي باشد. ازن فلزات سنگين را به شکل اكسيداسيون بالا كه معمولاً اكسيدهاي غیر‌محلولي هستند و به آساني با فيلتراسيون حذف مي‌شوند، تبديل مي‌كند. براي مثال آهن معمولاً در حالت فرو (Fe2+)، در آب محلول است كه در حضور ازن به يون فريك (Fe3+) كه در آب بصورت هيدروكسيد فريك خيلي نامحلول است تبديل شده و توسط فيلتراسيون جدا مي‌شود. ساير فلزات مثل منگنز در حضور آهن، كادميوم، كروم، كبالت، مس، سرب، آرسنيك ، نيكل و روي مي‌توانند توسط روش مشابه تصفيه شوند.

حذف رنگ

علت بروز رنگ در آبهاي سطحي وجود مواد آلي طبيعي نظير اسيدهاي تانيك، فلويك و هيوميك مي‌باشند. اين تركيبات در نتيجة تخريب مواد گياهي تولید می شوند ودر ساختمان آنها باندهاي دوگانه كربن ـ كربن به هم وصل مي‌شوند، زمانيكه سري پيوندهاي دوگانه به بالاي 20 برسد جذب رنگ در طيف مرئي بوجود مي‌آيد، ازن به اين پيوندهاي دوگانه مواد آلي حمله كرده و آنها را مي‌شكند و حذف اين پيوندهاي دوگانه باعث حذف رنگ مي‌شود. آبهاي سطحي معمولاً مي‌توانند در محدوده 4-2 ppm ازن،کاملا رنگ‌زدايي شوند.

حذف جلبك

ازن با توجه به خاصيت اكسيدكنندگي قوي قادر به از بين بردن انواع جلبكها مي‌باشد. ازناسيون آبهاي آلوده شده با جلبك، سبب اكسيداسيون و شناور شدن جلبك در سطح مخزن مي‌شود. ازن همچنين متابوليك‌هاي محصولات جانبي توليد شده توسط جلبك را اكسيد و حذف كرده و در نتيجه باعث حذف طعم و بو خواهد شد.                                           

تثبيت انعقاد و حذف كدورت

در يك تصفيه خانه متعارف كه از آب سطحي بعنوان ورودي استفاده مي نمايد اولين مرحله تصفيه، حذف كدورت مي باشد. درمرحله پيش ازن زني ،ازن از طريق ناپايداركردن ذرات معلق وخنثي سازي بار ذرات كلوئيدي موجبات حذف كدورت را فراهم مي نمايد.و از فيلتراسيون مستقيم جهت عمليات صاف سازي استفاده مي شود. اكسيداسيون مواد آلي محلول توسط ازن منجر به توليد مولكول‌هاي قطبي و باردار مي‌شود كه مي‌توانند با يون‌هاي آلومينيوم و كلسيم واكنش داده و آنها را رسوب دهند. تصفية آب‌هاي سطحي با 0.5 ppm ازن منجر به كاهش كدورت، تثبيت قابليت ته‌نشيني و كاهش مقدار ذرات مي‌شود.استفاده ازازن برای کنترل کدورت مزایای زیر راشامل می شود:

- كاهش مواد شيميائي مورد نياز براي فرايند انعقاد

- كاهش زمان مورد نياز براي تشكيل فلوك ولخته سازي

- افزايش راندامان فيلتر اسيون ( حدود 50 در صد )

- كاهش لجن حاصل از بك واش فيلتر

اين روش موجب انجام مناسب تر فرايند انعقاد وصرفه جوئي در مصرف مواد شيميائي مورد نياز مي گردد به گونه اي كه صرفه جويي حاصل از مصرف مواد با افزايش هزينه هاي مربوط به نصب سيستم ازن زني مطابقت مي نمايد.

حذف مواد آلي

ازن با بيشتر تركيبات سادة آروماتيك و آليفاتيك‌هاي غيراشباع نظير وينيل كلرايد، 1و1- دي‌كلرواتيلن، تري‌كلرواتيلن، P ـ دي‌كلروبنزن و غيره به سرعت واكنش مي‌دهد اما واكنش آن با آروماتيك‌هاي پيچيده و آليفاتيك‌هاي اشباع به آرامي صورت مي‌گيرد.ازن بيشتر تركيبات آلي نظير قندها، فنل‌ها، الكل‌ها و غيره را اكسيد كرده و خود به اكسيژن تبديل مي‌شود. ازن به همراه پراكسيد هيدروژن، يونهاي هيدروكسيل خيلي فعال را تشكيل خواهد داد كه باعث حملة نوكلئوفيليك روي تركيبات آلي است كه اين باعث تغيير مكان هالوژنها و ساير گروههاي عاملي نظير آمين‌ها و سولفيدها مي‌شود. تحقيقات نشان داده است كه ازن مي تواند آفت كشهاي مالاتيون وپاراتيون را كه تركيباتي سرطان زا وخطرناك هستند به اسيد فسفريك ( بي خطر) تبديل نمايد.

عدم تولید پسماندهای مضر

محصولات جانبي حاصل از ازن زني شامل اسيد هايي با وزن ملكولي كم وغيرها لوژن دار ، آلدهيد ها، كتون ها و الكل ها مي باشند كه اين تركيبات اغلب توسط ميكرو ارگانيسم هاي موجود در آب قابل تجزيه بيولوژيكي مي باشند ومعمولاً براي مصرف كنندگان بي خطر هستند. يكي از عيوب استفاده از كلر در اين زمينه، تشكيل مواد آلي از طريق واكنش آن با تركيبات آلي نظير كلروفرم، تتراكلريدكربن، كلرومتان و غيره است كه اين تركيبات بطوركلي، تري‌هالومتان (THM) ناميده مي‌شوندوچیزی حدود 850 ترکیب کارسینوژن پدید می آورندكه همگي سرطان‌زا هستند.درروش ازن زنی ،پيش ازن زني باعث تغيير شكل مواد آلي موجود در آب خام شده و مواد آلي داراي زنجيره طولاني و با تعداد ملكول زياد را به مواد غير قابل تجزيه بيولوژيكي ونيز برخي تركيبات كوچكتر قابل تجزيه تبديل مي نمايد. اين امر بطور همزمان موجب افزايش اكسيژن محلول در آب مي گردد وشرايط براي رشد باكتريها ي هوازي مهيا مي شود. در صورت استفاده از فيلترهاي كربن فعال گرانولي (GAC) در بخش فيلتر اسيون ، مواد آلي بر روي منافذ وسطح كربن فعال گرانولي جذب مي شوند ولذا فيلتر بعنوان منبع تغذيه ورشد باكتريها ايفاي نقش مي نمايد . در اين صورت آبي كه از چنين فيلتر هايي عبور مي نمايد مواد آلي را در سطح فيلتر باقي گذاشته واز رشد باكتريها درآب پس از فيلتر جلوگيري بعمل مي آورد.

 

                            

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : رفرنس, گروه تخصصی بهداشت محیط, نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1034 تاريخ : سه شنبه 4 تير 1392 ساعت: 16:40

با شناخت پرتوهای ایکس و گاما توسط بشر ٬ استفاده از این امواج الکترومغناطیس نافذ به سرعت در زمینه های مختلف گسترش یافته بطوریکه در بسیاری از روشهای تشخیصی ( نظیر انواع رادیوگرافی ٬ ماموگرافی و ... ) ٬ درمان توده های سرطانی ( توسط روشهای مختلف پرتودرمانی ) و نیز رادیوگرافی صنعتی ٬ شاهد بکارگیری روز افزون این امواج هستیم . به عنوان مثال ٬ از آنجا که این امواج قابلیت بالایی در نفوذ به قسمتهای درونی قطعات و سازه ها دارند استفاده از آنها در رادیوگرافی صنعتیRT ٬به عنوان یکی از کارامد ترین روشهای آزمون غیر مخرب ٬ از اهمیت زیادی در صنعت برخوردار است.

مثلا در ساخت و نصب لوله های انتقال و توزیع گاز ٬ در تست نقاط جوشکاری جهت اطمینان از عدم وجود هرگونه منفذ و ترک در سطح جوش ٬ عدم نفوذ ناخالصی در جوش و ... از رادیوگرافی صنعتی استفاده می شود . اصولا رادیوگرافی صنعتی در مواردی که منشا ٬ ضخامت یا چگالی ماده باشد توانایی بالایی در آشکارسازی دارد و هرچه این تغییرات بیشتر باشد تمایز آنها ساده تر خواهد بود . بطور کلی در صورتی که تفاوت در میزان جذب تشعشع قسمتها حداقل 2% باشد به راحتی توسط رادیوگرافی تشخیص داده می شوند.

براین اساس امروزه استفاده از پرتوهای یونساز به امری اجتناب ناپذیر مبدل شده اما از طرفی مضرات این نوع پرتوها بر روی بافت های زنده به اثبات رسیده است و اگر در بکارگیری این پرتو ها بهترین شرایط کنترلی و حفاظتی نیز اعمال شود باز هم پرسنل و پرتوکاران در معرض تابش مقداری از این پرتوها خواهند بود یعنی هرگز نمی توان 100% جلوی نفوذ این پرتوها را گرفت بلکه می توان متناسب با زمان تابش و شدت آن محافظهایی طراحی نمود تا دز دریافتی پرسنل و پرتوکاران حداقل در حد مجاز پرتوگیری شغلی ٬ کنترل شود .بطور کلی پرتوگیری باید زمانی انجام پذیرد که منفعت آن مضرات تابشهای یونیزان را تحت الشعاع قرار دهد برای نمونه اختصاص هزینه لازم جهت محدود نمودن دز دریافتی مقرون به صرفه باشد ( در غیر این صورت نباید پرتو گیری انجام شود ) تنها در این صورت پرتوگیری موجه خواهد بود زیرا بر اساس قوانین حفاظت در برابر پرتوهای یونیزان تنها توجیه پرتوگیری بیش از حد مجاز نجات زندگی می باشد از اینرو کلیه تابشهایی که هدف آنها نجات زندگی نیست باید کنترل شده و تابش گیری در آنها حداقل در حد تابش گیری شغلی تعیین شود.

مهمترین پرتوهای یونیزان عبارتند از :

1 - ذره آلفا α : این ذره از دو پروتون و دو نوترون تشکیل شده و با گرفتن دو الکترون به اتم پایدار هلیوم تبدیل می شود از آنجا که این ذره جرم زیادی دارد قدرت نفوذ کمی داشته و به راحتی توسط یک برگ کاعذ متوقف می شود.

2 - ذره بتا β : برای گسیل ذره بتا یک نوترون به پروتون تبدیل می شود و ذره بتا نیز تابش می شود . طیف اشعه بتا تک انرژی نبوده و یک طیف پیوسته با تمام مقادیر انرژی از صفر تا حداکثر را داراست . برد این اشعه بسته به انرژی اولیه ( عنصر مادر ) و جنس محیط از چند سانتیمتر تا حدود یک متر می باشد . قدرت نفوذ این اشعه 100 برابر آلفا بوده و در ورقه آلومینیومی به ضخامت 1mm بخوبی جذب می شود.

3 - پرتو گاما γ : از امواج الکترومغناطیسی باطول موج بیش از 0.01 آنگسترم ( -10^10) و جرم صفر می باشد خاصیت یونیزاسیون آن بسیار کمتر از ذرات آلفا و بتا می باشد اما قدرت نفوذ آن بسیار بالاست.

4 - پرتو x : از امواج الکترومغناطیسی باطول موج بین 10 تا 0.01 آنگسترم و جرم صفر می باشد قدرت نفوذ آن از پرتو گاما کمتر می باشد

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : پرتوهای یونیزان, حفاظت در برابر آنها, نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 1095 تاريخ : سه شنبه 4 تير 1392 ساعت: 16:33


پرتو یا تشعشع عبارت است از انرژی که به صورت امواج یا ذرات در خلاء یا در محیط مادی منتشر می شود. بطور ساده پرتوها را می توان انرژی عبوری تعریف کرد. برخی از پرتوها دارای جرم و بعضی فاقد آن می باشند و با توجه به میزان انرژی، دارای قدرت نفوذ در ماده هستند. پرتوها به دو دسته پرتوهای یونیزان (یونساز) و پرتوهای غیر یونیزان (غیر یونساز) طبقه بندی می شوند. معمولا وقتی همراه با واژه پرتو کلمه دیگری بکار نرود پرتوهای یونیزان مورد نظر می باشد

.پرتو یونیزان

ذرات آلفا
این ذرات به راحتی دیگر پرتوها از ماده عبور نمی کند. ذره آلفا دارای جرم اتمی 4 و دو بار الکتریکی مثبت است که در واقع یک اتم هلیوم دو بار یونیزه شده است. ذرات آلفا بوسیله عناصر رادیواکتیو سنگین منتشر می شود. ذرات آلفا قدرت یونسازی زیادی داشته ولی قدرت نفوذ آن در بافت ها بسیار کم است و به آسانی بوسیله ضخامتی از چند صفحه کاغذ، یک لایه رطوبت و یا لایه شاخی پوست متوقف می شوند. این ذرات تنها وقتی خطرناک هستند که درون بدن قرار گیرند. بطور معمول دستگاههای پایش فردی نسبت به پرتوهای آلفا حساس نیستند

نوترون
نوترون ذره ای باجرم اتمی متحد که برابر یک دوازدهم جرم اتم کربن 12 است و فاقد بار الکتریکی است. یکی از منابع این ذرات، راکتورهای هسته ای هستند که در آنها اورانیم شکافته شده و نوترون و انرژی حرارتی آزاد می کند. از این رو نوترونها را تنها می توان در مجاورت منابع تولید این ذرات در زمانی کمتر از یک ثانیه آشکار ساخت.

پرتوهای ایکس
، با شتاب الکترونها در ولتاژ بالا و برخورد به یک هدف فلزی، ترجیحا با عدد اتمی بالا تولید می شوند. پرتوهای گاما از فعل و انفعالات درون هسته اتم و پرتوهای ایکس از فعل و انفعالات خارج هسته اتم منشا می گیرند

.
اثرات جسمی پرتوهای یونیزان از اختلالات جزئی و موقتی در بعضی از اعمال فیزیولوژیک گرفته تا خطرات جدی مانند کاهش عمر، کاهش مقاومت در مقابل بیماریها، کاهش قدرت تولید مثل، ایجاد کاتاراکت (آب مروارید)، سرطان خون و یا انواع دیگر سرطان، آسیب به جنین در حال رشد، متفاوت می باشد.

اثر غیر مستقیم زمانی اتفاق می افتد که مولکولی مانند مولکول آب که اهمیت کمتری دارد، به یونها یا رادیکالهای فعال تجزیه شود. اجزای تجزیه شده وآسیبهائی ایجاد می شود DNA باعث اختلال در عمل اصلی

آسیب های زیست شناختی پرتوها، به اثرات زورس و دیررس تقسیم بندی شده اند. از جمله اثرات زودرس، که پس از تابش مقدار حاد پرتو بروز می کند، می توان اثر روی سلول و دستگاههای گوناگون مانند دستگاه خونساز، دستگاه گوارش و ... نام برد. اثرات دیررس، ماهها و یا سالها پس از تابش مقدار زیاد و یا کم به وجود می آیند. از جمله این اثرات می توان از سرطانزایی، ایجاد آب مروارید، اختلالات جنینی و کوتاه شدن عمر را نام برد.

حفاظت در برابر پرتوهای یونساز
منظور از حفاظت در برابر پرتوهای یونساز این است که اطمینان حاصل شده که مقدار جذب شده بوسیله هر فرد (غیر از بیماران) بیش از حداکثر مقدار مجاز نبوده و یا حداقل پرتوگیری ممکن و موجه باشد. در مسئله حفاظت سه عامل زیر بسیار مهم می باشد:

زمان
می توان با اجرای روشهای مناسب مدت زمان پرتوگیری فرد را کاهش داد.

حفاظ
در بسیاری از موارد که استفاده از دو روش پیشین میسر نباشد بایستی از صفحات جاذب پرتو استفاده کرد و میزان تابش پرتو را به مقدار مجاز یعنی 0.1 رم در هفته یا 5 رم در سال رسانید. معمولا ما از جنس موادی مانند سرب، بتون و ... می باشند.

پرتوهای غیر یونیزان (غیر یونساز
بخشی از پرتوهای الکترومغناطیس هستند که انرژی آنها برای یونیزاسیون ماده کافی نمی باشد. طول موج این پرتوها بلندتر از 100 نانومتر می باشد. انواع پرتوهای غیریونساز برحسب طول موج عبارتند از
پرتو مرئی (نور مرئی) 400 تا 750 نانومتر-
پرتو میکرو ویو 3 میلی متر تایک متر-
امواج با فرکانس کم، بسیار کم و بی نهایت کم از 1 کیلومتر تا بیش از 1000 کیلومتر
اشعه فرابنفش بخشی از طیف الکترومغناطیس است که در طیف بین نور مرئی اشعه یونیزان (اشعه و گاماقرار می گیرد و طول موج آن بین 100 تا 400 نانومتر می باشد

UV
منابع اشعه
مهمترین آن خورشید است ولی بخش مهمی از این اشعه توسط لایه ازن استراتوسفر جذب می گردد و تخریب لایه ازن می تواند این اشعه خطرناک را که ازدیاد آن منجر به سرطان پوست می شود، به زمین بفرستد. منابع عمده دیگر تولید کننده اشعه عبارت است از لامپهای پرفشار یا کم فشار بخار جیوه، ‌فلورسنت، دستگاههای جوشکاری، لوله های پلاسما، لیزر و ... می باشند.
به مراتب بیشترین میزان آسیب ها از مشاغلی ناشی می شود که کارگران در تماس با نور خورشید هستند و بیشترین زمان انتشار انرژی از ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر می باشد.
.
عواملی که بر شدت آسیب اثر می گذارند شامل مدت مواجهه، شدت تابش، فاصله از منبع تشعشع و جهت فرد در معرض نسبت به منبع مولد می باشد. بازتاب اشعه . آب و برف یا سطوح محیطی دیگر می تواند بر شدت تماس بیفزاید
به علت آنکه اشعه نفوذ نسبتا ضعیفی دارد تنها اعضایی که بر آنها اثر می گذارد چشم و پوست است. آسیب چشمی به علت فعالیت حرارتی تماس پر قدرت کوتاه مدت یا ضربانی است و آسیب پوستی بطور شایع از طریق واکنش های فتوشیمیایی از قبیل واکنش های سمی و افزایش حساسیتی حاصل از تماسهای کم قدرت ممتد یا پر قدرت کوتاه مدت است.
اثرات حرارتی انعقاد پروتئینی و نکروز بافتی شروع سریعی دارند.
اثرات تماسی مزمن شامل تسریع پیری پوست است که با از بین رفتن الاستیستی، افزایش پیگمانتاسیون، چین و چروک پوست و تلانژکتازی مشخص می شود.

تیرگی پوست
معمولا پس از قرمزی، تیرگی پوست ایجاد می شود. اما تیرگی بیشتر بوسیله
پرتویی با طول موج 300 تا 360 نانومتر ایجاد می شود.

التهاب ملتحمه و قرنیه
تابش پرتو فرابنفش به چشم به میزان زیاد باعث التهاب قرنیه و ملتحمه آن می گردد. بیناب طول موجهایی که ایجاد التهاب ملتحمه می کنند احتمالا همان بیناب ایجاد کننده قرمزی می باشد. در حالی که بیناب مولد التهاب قرنیه به طور خفیف به طرف طول موج های کوتاه تر متمایل است. فعالیت حداکثر در ایجاد این عوارض در محدوده طول موج 288 نانومتر می باشد. علائم حاصل از اثر پرتو پس از چند ساعت تابش ظاهر می گردد که عبارتند از: التهاب ملتحمه، نورترسی، درد چشم، التهاب پلک، اشک ریزش و احساس سوزش در چشم.

آموزش
افراد در تماس با این پرتو باید آموزش لازم را در زمینه اثرات و خطرات آن فرا گیرند.

وسایل حفاظت فردی
باید از وسایل حفاظت فردی، به ویژه در هنگام جوشکاری، مانند نقاب صورت،
عینک مخصوص، دستکش و پیش بند چرمی استفاده گردد و معمولا استفاده از لباس فلانل بر هر نوع چرم آن برتری دارد. برای مشاغلی مانند کشاورزی و ... استفاده از لباس پنبه ای پیشنهاد می شود.

پرتو مادون قرمزIR (Infra Red )

اثرات زیست شناختی پرتو مادون قرمز
مهمترین اثر زیست شناختی پرتو مادون قرمز به علت افزایش دمای بافت، پس از جذب پرتو، می باشد. پرتو مادون قرمز به طور عمده به وسیله پوست وچشم جذب می گردد و نفوذ آنها در لایه های داخلی پوست بسیار کم است. حداکثر عمق نفوذ پرتو مادون قرمز در پوست سه میلیمتر است. از عوارض مهم پرتو مادون قرمز روی پوست، ایجاد سوختگی و تیرگی رنگ پوست می باشد. اثر این پرتو روی عدسی چشم باعث ایجاد آب مروارید شده که به اصطلاح آب مروارید شیشه سازان نامیده می شود. ولی در حال حاضر این عارضه در کارگران ذوب فلز و کارگران کوره نیز مشاهده می گردد.علت ایجاد آب مروارید گرمای حاصل از این پرتو می باشد و چون عدسی چشم فاقد عروق خونی است به همین دلیل نمی تواند گرمای جذبی را دفع نموده و در نتیجه بتدریج آسیب می بیند. دورة کمون این عارضه را 15 تا 20 سال ذکر نموده اند. تابش پرتو به میزان زیاد روی چشم سبب سوختگی شبکیه می شود.

.استاندارد مربوط به پرتوها
برای اندازه گیری و ارزیابی پرتوها، شناخت کامل نسبت به روش اندازه گیری و خصوصیات محیط کار و چگونگی مواجهه کارگر اهمیت دارد. مهمترین نکاتی که باید قبل از اقدام به اندازه گیری و ارزیابی در نظر گرفته شود شامل موارد زیر است:
الف) هدف اندازه گیری
ب) کالیبراسیون
ج)گردآوری اطلاعات دقیق از کارگاه و نحوه مواجهه کارگر
د) ارزیابی توسط مقایسه با استانداردهای موجود

هدف اندازه گیری
قبل از اندازه گیری باید هدف کار مشخص گردد، زیرا برای دستیابی به هر هدف، روش دستگاه و نحوة ارزیابی متفاوت می باشد
.
کالیبراسیون
این دستگاه به کالیبراسیون خارجی احتیاجی ندارد و کالیبراسیون اولیه آن
توسط شرکت سازنده صورت گرفته و در صورت خارج شدن دستگاه از کالیبراسیون، دستگاه باید جهت کالیبراسیون مجدد به شرکت سازنده فرستاده شود.

رفرنس: گروه تخصصی بهداشت محیط

 

مهندسی بهداشت محیط...
ما را در سایت مهندسی بهداشت محیط دنبال می کنید

برچسب : رتوهای یونیزان, پرتو آلفا, اثرات بهداشتی , نویسنده : نظام الدین منگلی زاده epa بازدید : 822 تاريخ : سه شنبه 4 تير 1392 ساعت: 16:29

نظر سنجی

در قانون پسماندهای پزشکی ایران مصوب 1383 در کدام ماده مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و بازیافت آنها ممنوع اعلام شده است؟

خبرنامه